Ediciones Profesionales de la Información S.L., més coneguda com a EPI, publica un excel·lent treball a la seva revista “Profesional de la Información, v. 33, n. 2, e330219) titulat “El periodisme de proximitat: Un pilar essencial per a la comunitat i la democràcia”, del que en són autors Francisco J. Caro-González, Manuel Garrido-Lora i Mar García-Gordillo, tots ells de la Universitat de Sevilla, i Rubén Rives-de-Roca, de la Universitat Rey Juan Carlos. El treball es proposa un mesurador de les relacions dels mitjans digitals amb la seva audiència i destaca el periodisme local.
Segons els autors, el periodisme de proximitat serveix per unir les comunitats locals i regionals. “En un moment de grans canvis al sector periodístic, algunes iniciatives locals continuen sent clau per a la democràcia, ja que fomenten la cohesió social i mantenen informats els ciutadans del que passa en el seu context immediat. Per això, és important crear un Indicador de Compromís Social (ICS), una eina que mesuri quan es comprometen els mitjans amb la societat”.
Indicador de Compromís Social (ICS).- Per crear l’indicador, els quatre estudiosos del periodisme han seguit una estratègia de recerca mixta que combina entrevistes a professionals i experts, estudis de cas i anàlisi de contingut. “Primer, les entrevistes ajuden a identificar les variables clau per mesurar el compromís d’un mitjà. Després, els estudis de cas validen aquesta informació amb mitjans digitals concrets. Finalment, es dissenya una eina que permet refinar l’indicador aplicant-ho als mitjans digitals d’Andalusia, la comunitat autònoma més poblada d’Espanya”.
El resultat és un indicador relatiu que mostra el compromís dels mitjans locals amb la comunitat. Les dimensions que es contemplen són:
– estructura formal de la web,
– relacions amb l’audiència,
– rol i tipus de publicitat, i
– transparència de l’organització.
El resultat d’aquest procés és un indicador sintètic del compromís dels mitjans de proximitat amb els integrants del seu entorn (ICS). Aquesta eina de transferència pot aportar elements de reflexió als mitjans digitals sobre com afronten les relacions amb les audiències i altres agents de l’entorn local.
El mapa on es poden conèixer els valors obtinguts pels mitjans locals andalusos està disponible en aquest enllaç.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: EPI)