La premsa espanyola no ha tingut un bon començament d’any en termes de negoci. La seva principal font d’ingressos -la publicitat- no carbura. Els grans grups cotitzats -Prisa, Unidad Editorial i Vocento- s’escudaven en els comptes del primer trimestre que la Setmana Santa (que ha caigut aquest any al març) havia llastat els seus comptes.
Però aquest efecte, com es reconeix des de Dircomfidencial, hauria d’haver afavorit els ingressos dels mitjans a l’abril, ja que la comparativa amb l’exercici anterior sí que era favorable. Tot i això, les dades mensuals d’AMI elaborades per KPMG mostren que el mes d’abril no es va donar aquest rebot. Sí que és veritat que hi va haver creixement, però força limitat.
D’acord amb l’informe del mes d’abril -que Dircomfidencial resumeix-, la publicitat va créixer aquell mes només un 2,6%, fins als 51 milions d’euros. Aquest repunt no compensa les baixades sofertes el primer trimestre. I és que en el còmput dels quatre primers mesos de l’any, els ingressos per la venda d’espais publicitaris als diaris espanyols (la majoria dels quals sota el paraigua de la patronal AMI) havien caigut un 5,3%. Ni tan sols la publicitat digital presentava dades positives, amb un descens del 3,7% fins al 30 d’abril.
L’altra gran pota de negoci de la premsa que destapa Dircomfidencial és la venda d’exemplars, amb una situació encara pitjor que la publicitat. La venda d’exemplars garbellada per KPMG per a AMI s’ha deixat un 8% el primer quadrimestre. Durant el passat mes d’abril, cap diari espanyol va vendre més de 50.000 exemplars diaris. Només es van acostar a aquesta xifra El País (48.373) i La Vanguardia (45.514). ABC va quedar-se amb 33.380 exemplars i El Mundo, amb 31.686.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Grupo Interés)