Els deserts 2025: interessant informe sobre Portugal

Els deserts 2025: interessant informe sobre Portugal

L’últim estudi sobre els deserts informatius a Portugal revela que la crisi del periodisme local al país manté patrons ja identificats el 2022. L’estudi, pioner en la seva temàtica i abast, pretén investigar els canvis que s’han produït i actualitzar la cartografia dels municipis on hi ha absència o escassetat d’informació general i mitjans de comunicació periodístics.

Les dades recollides l’1 de juny de 2025 indiquen que 171 municipis (55,5%) tenen algun nivell de problema amb la cobertura de notícies locals, un lleuger augment en comparació amb els 166 municipis registrats el 2022.

Resultats clau i progrés en comparació amb el 2022

L’escenari nacional portuguès és d’estabilitat, amb petites variacions derivades principalment d’ajustos metodològics. No obstant això, el nombre total de municipis en algun tipus de desert (deserts totals i semideserts) va augmentar de 78 a 83.

Deserts de notícies: Portugal té 45 municipis classificats com a deserts de notícies totals (14,6%), una reducció en comparació amb els 54 registrats el 2022. Un municipi es classifica com a desert de notícies quan no té cap tipus de cobertura informativa local.

Semideserts: El nombre de semideserts va augmentar de 24 a 38 municipis (12,3%), cosa que indica una transició en la fragilitat de la cobertura. Els municipis en semideserts són aquells que només tenen notícies poc freqüents o ocasionals.

Amenaçats: El nombre de municipis amenaçats es va mantenir estable en 87 (28,3%) entre el 2022 i el 2025. Els municipis amb només un productor habitual de notícies locals es classifiquen com a amenaçats.

En total, més de la meitat dels municipis portuguesos (el 53,9% en l’estudi inaugural del 2022) s’enfrontaven o ja corrien algun grau de risc de convertir-se en deserts de notícies.

Fragilitat central i creixement digital

Les desigualtats territorials persisteixen com un repte important. La manca de recursos de comunicació social es concentra fortament a l’interior del país, particularment a les regions de l’Alentejo i Trás-os-Montes. En canvi, la costa i les zones metropolitanes, com ara el Gran Lisboa, Porto i la península de Setúbal, estan pràcticament lliures de deserts.

La subregió de l’Alto Alentejo es destaca com a crítica, amb només 9 recursos per a 103.000 habitants (dades del 2024).

La regió de l’Alto Tâmega té 15 recursos per a 78.000 habitants, i compta amb la ràtio més alta de recursos per càpita.

La zona de la Gran Lisboa no va registrar cap desert ni semidesert, i Amadora va ser l’únic municipi identificat com a amenaçat.

Pel que fa a l’evolució del panorama mediàtic, l’informe portuguès subratlla que el digital s’està convertint en el mitjà dominant i en creixement. Des del 2022, s’han creat 76 nous mitjans de comunicació digitals (65 exclusivament en línia). A la data de recollida de dades, l’1 de juny de 2025, Portugal tenia 891 mitjans de comunicació regionals, dels quals 409 són digitals, 399 impresos i 263 són emissores de ràdio.

La importància del periodisme comunitari.

L’informe reforça la urgència d’enfortir el periodisme local, que juga un paper vital en l’esfera pública. La crisi del periodisme local, marcada per restriccions financeres i la migració d’ingressos a les grans plataformes digitals, compromet l’escrutini polític i la promoció de la identitat local.

L’absència de cobertura informativa crea condicions favorables per a la proliferació de la desinformació.

L’informe, que ha utilitzat una metodologia basada en registres oficials de l’ERC – Autoritat Reguladora de la Comunicació Social de Porttugal – pretén ser una eina de suport a la formulació de polítiques públiques i al desenvolupament de pràctiques professionals.

L’estudi “News Deserts Europe 2025: Portugal Report” es deu a Pedro Jerónimo, Giovanni Ramos, Luísa Torre i Inês Salvador, investigadors del LabCom (Laboratori de Comunicació de la Universitat de Beira Interior, Covilhã).- El Bloc de l’Estanis / Comunicació 360º (Il·lustració: Associação Portuguesa de Impremsa)