Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Els models “consentiment o pagament” haurien d’oferir opcions reals

Els models “consentiment o pagament” haurien d’oferir opcions reals

“Les plataformes en línia haurien de donar als usuaris una opció real quan utilitzen models de ‘consentiment o pagament’. Els models que tenim avui en dia solen requerir que els particulars cedeixen totes les seves dades o que paguin. Com a resultat, la majoria dels usuaris donen el seu consentiment al processament per utilitzar un servei i no entenen totes les implicacions de les seves eleccions”. Aquest és part del text del dictamen del Comitè Europeu de Protecció de Dades (EDPB) sobre la controvertida qüestió del model de negoci “consentiment o pagament” i els drets de protecció de dades.

En paraules de la presidenta de l’EDPB), Anu Talus, el dictamen aborda amb claredat la validesa o no del consentiment per tractar dades personals amb finalitats de publicitat comportamental en el context dels models de “consentiment o pagament” i els drets de protecció de dades desplegats per grans plataformes en línia.

L’EDPB considera que oferir només una alternativa de pagament als serveis que impliquin el tractament de dades personals amb finalitats de publicitat comportamental no hauria de ser la via predeterminada per als responsables del tractament. A l’hora de desenvolupar alternatives, les grans plataformes en línia haurien de plantejar-se oferir als individus una “alternativa equivalent” que no impliqui el pagament d’una quota. Si els controladors opten per cobrar una tarifa per l’accés a l'”alternativa equivalent”, haurien de considerar significativament oferir una alternativa addicional. Aquesta alternativa gratuïta hauria de ser sense publicitat de comportament, per exemple, amb una forma de publicitat que impliqui el tractament de menys dades personals o cap. Aquest és un factor especialment important en l’avaluació del consentiment vàlid, segons el GDPR.

L’organisme també subratlla, des del seu bloc, que l’obtenció del consentiment no eximeix el responsable del tractament de l’adhesió a tots els principis assenyalats a l’art. 5 GDPR, com ara la limitació de propòsits, la minimització de dades i l’equitat. Pel que fa a la necessitat que el consentiment sigui lliure, cal tenir en compte aquests criteris: condicionalitat, perjudici, desequilibri de poder i granularitat.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (I·lustració: EDPB)