Els petits editors de proximitat estan fent avenços amb la intel·ligència artificial

Els petits editors de proximitat estan fent avenços amb la intel·ligència artificial

És una evidència que els petits editors de premsa de proximitat associats a l’ACPC o a l’AMIC no tenen els mitjans per fer un desenvolupament tecnològic a gran escala, de manera que ara mateix només un petit grup d’editors locals estan explorant l’ús de la IA en un intent per alleujar la càrrega de treball del periodista/editor deixant que els robots facin les coses tedioses. 

Fins ara, s’utilitza per a la transcripció d’entrevistes i les petites ressenyes de campionats esportius, però també es té present l’assistència amb nous productes i desenvolupament i la veu en off generada per IA per a promocions de vídeos de xarxes socials.

En una cosa estan tots d’acord: no substituirà el periodista local. Només s’utilitzarà per augmentar el seu rendiment periodístic i alleujar la seva càrrega de treball. Per a una redacció que cobreixi una àrea local o comarcal, te sentit utilitzar la IA per llegir i interpretar informes i notes prems, analitzar conjunts de dades, fer un seguiment de l’activitat de l’ajuntament i entitats públiques i alertar els periodistes sempre que passi alguna cosa.

Un editor local també vol utilitzar GenAI com a verificador de fets sobre la marxa durant els debats polítics en directe, conscients de les seves limitacions. Com a eina de recerca, l’editor de proximitat també se’n pot beneficiar enormement, de la IA. Però com que el periodisme sovint consisteix a descobrir allò que els altres no volen que es publiqui, cal  tractar tant la IA com GenAI com unes eines de recerca més que com una cosa que ofereix un producte final a l’usuari (la principal diferència és l’enfocament en la creativitat i la producció de contingut original). 

Els editors saben que ara poden crear la seva eina d’intel·ligència artificial molt ràpidament. El procés és senzill: els usuaris defineixen les indicacions, les regles, l’ètica i el comportament de la seva IA. En afegir dades personalitzades, poden adaptar encara més la base de coneixement del seu GPT, preparant-lo per al desplegament. Els límits entre la creativitat humana i l’eficiència de la IA o la GenAI es difuminen. Ara bé, els editors de mitjans locals sabem molt bé que, en les seves circumstàncies, és necessari donar temps al temps.- Àmbit d’Estratègia (il·lustració: ISGlobal)