Es prepara l’Info Locale, a Nantes: innovar en mitjans locals

Es prepara l’Info Locale, a Nantes: innovar en mitjans locals

El Festival de l’Info Locale tindrà enguany el denominador comú “Innovar en mitjans locals”. La 6a edició del Festival de Notícies Locals és l’esdeveniment de tornada a l’escola per als reproductors de mitjans locals. Aquest festival és organitzat per  Ouest Médialab, un laboratori de mitjans local.

Els dies 26 i 27 de setembre de 2024, tots els actors de l’actualitat local francesa es reuniran a Nantes per a la 6a edició de FIL, el Festival de Notícies Locals. Al programa d’aquest esdeveniment professional d’escala nacional hi trobem retroalimentació, tallers i conferències per debatre sobre l’evolució de les professions i models econòmics i compartir bones pràctiques, a més de tallers per intercanviar i inspirar-se en l’evolució de les professions i models econòmics.

Els sis temes que marcaran la 6a edició del Local Info Festival són:

Intel·ligència artificial.- Durant gairebé dos anys i el boom de ChatGPT, la IA ha estat un dels principals problemes per als mitjans. Després d’una fase de sorpresa i un vessant legislatiu que segueix el seu curs, han començat les primeres proves d’ús a les redaccions i han sorgit noves qüestions ètiques. Quins són els primers resultats dels experiments dels mitjans locals en aquesta àrea? Quines garanties s’han posat en marxa?

Afrontar els problemes climàtics.- Quant a la seva organització, quines iniciatives han pres els mitjans locals per limitar el seu impacte en l’escalfament global? Com poden els mitjans locals donar exemple per al seu públic? Com es reflecteix això editorialment a les columnes o a les ones dels mitjans de comunicació?

La relació entre els mitjans locals i les plataformes.- Negociacions de drets veïns, davallada del trànsit de les xarxes socials, fi de les galetes de tercers, proliferació de notícies falses, competència en el mercat publicitari… Les qüestions entre els mitjans i les plataformes mai han estat tan nombroses. Quins projectes estan sorgint davant aquests trastorns? Com podeu continuar distribuint i monetitzant el vostre contingut en aquestes plataformes? I quines solucions i noves associacions ofereixen avui les plataformes?

Influencers, creadors i mitjans locals.- Les generacions més joves confien més en els creadors de contingut individuals que en els mitjans de comunicació per obtenir informació. Així ho demostra l’èxit d’Hugo Décrypte, per exemple. Com poden treballar els mitjans locals amb aquests nous actors? S’hi haurien d’inspirar per atraure un públic més jove o, per contra, dissociar-s’hi per marcar la seva diferència? I qui són avui els que expliquen la història del seu territori sense ser periodistes?

Repensant la notícia.- Juntament amb l’esport, és sens dubte una de les seccions més importants dels mitjans locals pel que fa a l’audiència, amb la redacció en primera línia quan sorgeix un nou cas al seu territori. Com renovar el gènere amb nous formats? Com pot evolucionar el tractament editorial de les notícies per adaptar-se als canvis de la societat?

Millorar la distribució.- La qüestió de la distribució està al centre de l’actualitat dels mitjans de comunicació locals, ja sigui en el vessant de la premsa escrita amb xarxes de venda o distribució atrofiades o en situació de dificultats econòmiques, com per a la televisió i la ràdio local per fer visibles i accessibles els continguts. a tantes persones com sigui possible. Quines mesures podem imaginar per repensar la distribució dels mitjans locals? Quines col·laboracions possibles entre mitjans o amb nous actors?

El festival de la premsa local francesa es farà al Mediacampus de Nantes, un espai emblemàtic del districte creatiu Ille de Nantes, dedicat a la comunicació, la informació i els mitjans de comunicació.

Hom pot inscriure’s des d’aquest enllaç.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Ouest Medialab)