La resposta a la pregunta quant desgast emocional i democràtic pot generar una mentida? no és senzilla, ni còmoda, però sí urgent. A EVERCOM (agència de comunicació i estratègia digital amb oficines a Barcelona i Madrid) acaben de llançar l’estudi “Quant costa una mentida?”, un projecte que han elaborat juntament amb la Universitat Complutense de Madrid, amb l’assessorament de FAD Juventud, per entendre fins a quin punt la desinformació està afectant el benestar emocional i social de la joventut espanyola.
A través d’una enquesta a 800 joves d’entre 15 i 24 anys, l’informe de EVERCOM dibuixa una realitat clara: les pantalles s’han convertit en la finestra principal al món, però també en un territori saturat, ambigu i emocionalment exigent.
En aquest context: 8 de cada 10 joves es troben freqüentment amb desinformació a les xarxes socials. El 67% admet no poder confiar plenament en la informació que consumeix a les plataformes. Un 42% acaba mentalment esgotat després de navegar-hi. El 87% considera que la desinformació ha fet malbé la qualitat democràtica a Espanya.
Aquestes dades obtingudes per l’estudi d’EVERCOM i la Universitat Complutense de Madrid, amb l’assessorament de FAD Juventud, parlen d’un entorn que no només confon: desgasta. Posen de manifest un soroll digital que erosiona la confiança, dificulta la participació cívica i afecta el benestar emocional, però també revelen una mica més important: una generació que no es vol desconnectar, sinó aprendre a orientar-se millor. Que demana transparència, que exigeix rigor i que vol recuperar un vincle sa amb la informació, amb els mitjans i amb la vida democràtica. Perquè avui, més que mai, entendre l’impacte de la desinformació és un pas imprescindible per protegir el benestar i la convivència.
Sí, avui, més que mai, la veritat no és pas un luxe; és un bé comú. EL BLOC DE L’ESTANIS / COMUNICACIÓ 360º (Il·lustració: Evercom)
