Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Estudi: Quants mitjans locals hi ha a França?

Estudi: Quants mitjans locals hi ha a França?

Quants mitjans locals hi ha a França? Aquesta és la pregunta que Ouest Médialab (laboratori francès de mitjans locals, obert i col·laboratiu) va intentar respondre  recentment. En el seu cens de 2024 es van identificar 2.638 redaccions locals. Després d’un projecte inicial llançat el 2019, aquest estudi, únic i rellevant, és el resultat d’un treball de recollida de dades juntament amb una convocatòria de contribucions dels mitjans locals. Té en compte la redacció de periòdics, televisió, ràdio i mitjans en línia que conformen el panorama mediàtic de les regions franceses.

Aquests equips editorials es distribueixen entre 2.033 capçaleres de mitjans diferents. Ouest-France és, per exemple, el grup amb més redaccions locals (59).

Entre el 2019 i el 2024, s’han afegit 1.101 redaccions a la seva base de dades, la qual cosa no correspon a tantes creacions mediàtiques. En efecte, 724 emissores de ràdio locals s’han integrat gràcies a la llista de membres del Syndicat National des Radios Libres (SNRL), així com a les oficines locals de France 3 a les regions (99). Al llarg del període es van produir una trentena de creacions de mitjans locals i una quinzena de desaparicions.

Un panorama mediàtic plural

Aquest cens permet veure com de divers és el panorama mediàtic a França. Si es pren l’exemple de la metròpoli de Nantes -per esmentar-ne un-, la regió compta amb 59 redaccions locals. S’hi troben mitjans tradicionals amb la redacció dels títols PQR: Ouest-France i Presse Océan. Però també els mitjans de servei públic amb les antenes de France 3 i France Bleu, establerts als territoris des dels anys setanta, les ràdios associatives com SUN o Euradio, o les privades, com RCA o Alouette arribades a partir dels anys vuitanta; també tenen diaris especialitzats, com el Business Journal o L’Informateur Judicial d’Economia, publicacions culturals gratuïtes, com Kostar o Grabuge, o mitjans més compromesos, com La Lettre à Lulu o Les Autres Possibles. Finalment, hi ha mitjans 100% digitals com Mediacités, Vlipp o més recentment el butlletí L’Essentiel Nantes. Una diversitat que també s’observa en altres territoris, però que es manté més forta a les metròpolis.

Una nova metodologia

Aquestes dades es van recollir d’organitzacions professionals, institucions i els mateixos mitjans de comunicació, agregades i després mapejades pel periodista de dades Denis Vannier, de l’estudi Le Plan, i l’equip d’Ouest Médialab. El tractament automàtic de dades també va permetre revisar 5.000 llocs web en col·laboració amb Polytech Nantes. Mitjançant l’anàlisi del contingut de les pàgines d’inici dels llocs de notícies, l’ús de la intel·ligència artificial ha ajudat a determinar el caràcter local d’un mitjà de comunicació.

Següents passos

Ouest Médialab es marca l’objectiu d’actualitzar aquest mapa cada any i complementar-lo amb noves dades, començant pel nombre de redacció. També s’està treballant per identificar tots els mitjans de comunicació de les autoritats locals, relacionats amb la comunicació pública, però que tenen un paper complementari en la informació local. Una altra àrea de treball és identificar els creadors de contingut i influencers locals.

Aquest cens no és exhaustiu i alguns mitjans no reconeguts per organitzacions o institucions professionals poden haver escapat a l’atenció dels autors de l’estudi. Podeu accedir a la a cartografia dels mitjans locals a França des d’aquest enllaç.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: OM)