Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Expectatives que configuren el treball periodístic

Expectatives que configuren el treball periodístic

Sandra Banjac, Clara Juárez Miró i Folker Hanusch han publicat un excel·lent treball a l’Academic.oup de la Universitat d’Oxford. Sota el títol “Expectatives dels actors periodístics en l’era digital: un marc conceptual”, els autors ens expliquen que els periodistes naveguen constantment per pressions i expectatives en competència de diversos grups d’interès, tots els quals tenen interès en donar forma al treball periodístic. “Les beques que examinen l’ampli ventall d’influències sobre els periodistes sovint han col·locat el periodista al centre de la investigació. Afegim l’argument que hi ha una necessitat urgent de posar més èmfasi en la comprensió de les expectatives que tenen els diversos grups d’interès dels periodistes”.

Mitjançant la triangulació de diferents perspectives, els autors de l’article obtenen una idea de les expectatives de qui el periodisme pot prioritzar i complir, o per contra, no complir. El periodisme -escriuen- s’enfronta a una incertesa sense precedents sobre el seu futur i a la pressió per evolucionar com a resultat de les forces tecnològiques, econòmiques, socials i polítiques. Banjac, Juárez i Hanusch afirmen que si bé el periodisme sempre ha hagut d’enfrontar-se a l’escrutini públic pel que fa al compliment de la seva funció social, “la tecnologia digital ha amplificat la visibilitat dels periodistes davant el públic i ha reduït la seva proximitat amb diversos actors de la societat, fent més probable i possible l’avaluació del seu rendiment. Tenint en compte el poder del periodisme a l’hora de donar forma a la realitat social i l’interès de diverses parts interessades a donar forma conjunta a aquesta realitat, aquest escrutini està justificat”.

Pels autors d’“Expectatives dels actors periodístics en l’era digital: un marc conceptual”, a diferència d’altres professions, “el treball dels periodistes de proporcionar informació al públic es desenvolupa en l’esfera pública, i els rols i les normes periodístiques es construeixen discursivament i es realitzen en vista d’altres (mitjançant xarxes socials, publicacions comercials, etc.). Us convidem a llegir l’article sencer aquí.- Be mediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: CEUPE)