Sandra Banjac, Clara Juárez Miró i Folker Hanusch han publicat un excel·lent treball a l’Academic.oup de la Universitat d’Oxford. Sota el títol “Expectatives dels actors periodístics en l’era digital: un marc conceptual”, els autors ens expliquen que els periodistes naveguen constantment per pressions i expectatives en competència de diversos grups d’interès, tots els quals tenen interès en donar forma al treball periodístic. “Les beques que examinen l’ampli ventall d’influències sobre els periodistes sovint han col·locat el periodista al centre de la investigació. Afegim l’argument que hi ha una necessitat urgent de posar més èmfasi en la comprensió de les expectatives que tenen els diversos grups d’interès dels periodistes”.
Mitjançant la triangulació de diferents perspectives, els autors de l’article obtenen una idea de les expectatives de qui el periodisme pot prioritzar i complir, o per contra, no complir. El periodisme -escriuen- s’enfronta a una incertesa sense precedents sobre el seu futur i a la pressió per evolucionar com a resultat de les forces tecnològiques, econòmiques, socials i polítiques. Banjac, Juárez i Hanusch afirmen que si bé el periodisme sempre ha hagut d’enfrontar-se a l’escrutini públic pel que fa al compliment de la seva funció social, “la tecnologia digital ha amplificat la visibilitat dels periodistes davant el públic i ha reduït la seva proximitat amb diversos actors de la societat, fent més probable i possible l’avaluació del seu rendiment. Tenint en compte el poder del periodisme a l’hora de donar forma a la realitat social i l’interès de diverses parts interessades a donar forma conjunta a aquesta realitat, aquest escrutini està justificat”.
Pels autors d’“Expectatives dels actors periodístics en l’era digital: un marc conceptual”, a diferència d’altres professions, “el treball dels periodistes de proporcionar informació al públic es desenvolupa en l’esfera pública, i els rols i les normes periodístiques es construeixen discursivament i es realitzen en vista d’altres (mitjançant xarxes socials, publicacions comercials, etc.). Us convidem a llegir l’article sencer aquí.- Be mediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: CEUPE)