Investiguen com actuar contra la desinformació i la confiança en els mitjans

Investiguen com actuar contra la desinformació i la confiança en els mitjans

Tres investigadors prou reconeguts, Ramon Salaverría (Universitat de Navarra), Ingrid Bachmann, Universitat Pontificia Catòlica de Xile) i Raúl Magallón Rosa (Universitat Carlos III de Madrid) publiquen un treball de rigorosa actualitat a la revista científica de comunicació aplicada “Index Comunicación”. Sota el títol “Desinformació i confiança als mitjans: propostes d’actuació”, els autors raonen com la desinformació ha influït en la confiança de la ciutadania a les institucions democràtiques, particularment als mitjans de comunicació.

A través d’exemples de països amb diversos nivells de qualitat democràtica, es mostra com la desinformació és utilitzada per polaritzar i mobilitzar políticament. El rol dels mitjans en aquest context és crucial, ja que la confiança en ells depèn de múltiples factors interrelacionats, com l’impacte de la desinformació en el consum de notícies i la confiança del públic, els factors psicològics i socioculturals que afecten la vulnerabilitat a la desinformació, i els avenços tecnològics, especialment la intel·ligència artificial generativa.

A partir del diagnòstic abans esmentat, Salaverria, Bachmann i Magalllón proposen mecanismes d’autoregulació i més transparència com a bases per millorar la confiança. A més, s’emfatitza la necessitat de recerca acadèmica sobre el paper de les plataformes digitals i els algorismes en la propagació de la desinformació i el seu impacte a la confiança i la qualitat democràtica.

En les seves conclusions, els autors d’aquest treball d’investigació constaten que “és en la relació entre mitjans de comunicació i actors polítics –i en la mediació que exerceixen les xarxes socials i plataformes– on la confiança dels mitjans de comunicació s’ha vist debilitada de manera més significativa. L’estesa percepció de subordinació dels mitjans a l’agenda dels partits polítics (Jackob, 2010), en un context de campanyes polítiques gairebé permanents, ha fet que la confiança en la informació política tradicional sigui qüestionada i desplaçada cap a altres espais de consum”.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Monash Lens)