Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Investiguen com actuar contra la desinformació i la confiança en els mitjans

Investiguen com actuar contra la desinformació i la confiança en els mitjans

Tres investigadors prou reconeguts, Ramon Salaverría (Universitat de Navarra), Ingrid Bachmann, Universitat Pontificia Catòlica de Xile) i Raúl Magallón Rosa (Universitat Carlos III de Madrid) publiquen un treball de rigorosa actualitat a la revista científica de comunicació aplicada “Index Comunicación”. Sota el títol “Desinformació i confiança als mitjans: propostes d’actuació”, els autors raonen com la desinformació ha influït en la confiança de la ciutadania a les institucions democràtiques, particularment als mitjans de comunicació.

A través d’exemples de països amb diversos nivells de qualitat democràtica, es mostra com la desinformació és utilitzada per polaritzar i mobilitzar políticament. El rol dels mitjans en aquest context és crucial, ja que la confiança en ells depèn de múltiples factors interrelacionats, com l’impacte de la desinformació en el consum de notícies i la confiança del públic, els factors psicològics i socioculturals que afecten la vulnerabilitat a la desinformació, i els avenços tecnològics, especialment la intel·ligència artificial generativa.

A partir del diagnòstic abans esmentat, Salaverria, Bachmann i Magalllón proposen mecanismes d’autoregulació i més transparència com a bases per millorar la confiança. A més, s’emfatitza la necessitat de recerca acadèmica sobre el paper de les plataformes digitals i els algorismes en la propagació de la desinformació i el seu impacte a la confiança i la qualitat democràtica.

En les seves conclusions, els autors d’aquest treball d’investigació constaten que “és en la relació entre mitjans de comunicació i actors polítics –i en la mediació que exerceixen les xarxes socials i plataformes– on la confiança dels mitjans de comunicació s’ha vist debilitada de manera més significativa. L’estesa percepció de subordinació dels mitjans a l’agenda dels partits polítics (Jackob, 2010), en un context de campanyes polítiques gairebé permanents, ha fet que la confiança en la informació política tradicional sigui qüestionada i desplaçada cap a altres espais de consum”.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Monash Lens)