La intel·ligència artificial no pot substituir el periodista en l’àmbit mediàtic, només li pot donar suport, i la superioritat de l’home sobre les màquines és el principal. Aquesta és una de les conclusions de la conferència titulada “The Use of Artificial Intelligence by News Agencies for Business and Journalism” del European News Agencies Alliance (EANA) feta el cap de setmana passat a Lisboa. Les agències de notícies europees van discutir els coneixements pràctics i teòrics actuals sobre el paper de la intel·ligència artificial en la producció i distribució de notícies.
Líders i representants de les agències de premsa nacionals de països europeus, entre les quals l’espanyola EFE i l’andorrana ANA, van participar a la conferència organitzada per l’agència portuguesa Lusa.
Els experts van indicar que la intel·ligència artificial generativa probablement crea diverses oportunitats per a les redaccions. Les noves tecnologies es poden utilitzar en la creació de mitjans. Això inclou àrees com preparar textos d’una forma original i innovadora, crear fotos i vídeos a partir de textos, afegir comentaris a les fotos i convertir la veu en text. A més, la intel·ligència artificial pot fer que el flux de treball sigui més eficient, alliberant els periodistes d’activitats repetitives diàries i donant-los més temps per ser creatius. Així, els algorismes d’intel·ligència artificial poden analitzar ràpidament grans volums de dades, identificar fonts d’informació i tendències temàtiques.
En les conclusions a la conferència es constata que “la intel·ligència artificial generativa comporta riscos. Les notícies falses sempre han estat un problema preocupant en l’àmbit de la informació. Però ara, per primera vegada, hi ha una manera molt senzilla de crear-los, és a dir, les eines d’intel·ligència artificial (…) Tanmateix, la intel·ligència artificial crea amenaces com la discriminació, la manipulació de l’opinió pública, la pèrdua de transparència, la fiabilitat de les fonts”. Els representants de l’agència creuen que s’haurien d’implementar més projectes de recerca per gestionar els riscos, que la gent hauria de ser més clarament conscient dels avantatges i desavantatges d’aquesta tecnologia i que es crea un codi ètic per a l’ús de la intel·ligència artificial als mitjans.
Les agències creuen que, com a productors d’informació, “és incorrecte utilitzar la intel·ligència artificial per crear fotos i vídeos. Quan els periodistes utilitzen intel·ligència artificial generativa, han de revisar els resultats finals i supervisar el procés”. Un dels punts que destaquen les agències és que la intel·ligència artificial no hauria de comportar una infracció dels drets d’autor.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: EANA)