Un estudi recent de la Universitat Pompeu Fabra revela que el 37% de la població catalana confia força o molt en la intel·ligència artificial com a eina de verificació d’informació: set punts percentuals per sobre de la mitjana estatal. Tot i això, el 56% encara prefereix periodistes humans per assegurar la credibilitat de les notícies.
L’enquesta, realitzada a finals d’abril de 2025 per POLCOM-GRP (Departament de Comunicació de la UPF) conjuntament amb l’empresa demoscòpica YouGov, va comptar amb una mostra de 2.004 persones a tot l’Estat.
Segons les conclusions de l’estudi, a Catalunya, creix la familiaritat amb la IA respecte altres territoris estatals, fet que podria explicar una confiança més alta en la seva capacitat verificadora. Ara bé, tot i això, la ciutadania continua mostrant més credibilitat cap als periodistes humans: un 56 % creu que una informació verificada per un periodista és molt o força creïble, mentre que només el 30 % dona aquesta credibilitat a una verificació realitzada per IA.
Quan es tracta de la pràctica, les aplicacions de la IA que genera més consens són les de suport: traduccions, millora de redacció, creació de continguts multimèdia complementaris, transcripcions i resums. Però hi ha també una demanda clara de transparència: 8 de cada 10 persones consideren molt o bastant necessari que els mitjans informin sobre quan i com s’utilitza la IA en la verificació o producció de continguts.
Segons Marcel Mauri, coordinador del grup de recerca en Comunicació Política, Periodisme i Democràcia i Ruth Rodríguez, investigadors del grup (conegut com POLCOM-GRP), de la UPF i directors de l’estudi, “el factor humà continua essent essencial: els periodistes segueixen sent, per la majoria, la garantia de credibilitat, tot i que la població valora cada vegada més el paper complementari de la IA quan és usada amb transparència i supervisió”.
El treball d’aquests investigadors de la UPF és rellevant per a les publicacions més petites del país, per quan en un context on la desconfiança envers els mitjans està creixent, saber quin paper té la IA pot ajudar-los a calibrar com presentar continguts verificats, com usar eines digitals i quines expectatives té l’audiència local.
És més, donar informació sobre aquests resultats pot reforçar la confiança amb els lectors: si una capçalera de proximitat fa servir IA per suport, pot ser un element de transparència que valori positivament el públic.
L’estudi també planteja reptes i oportunitats: formació per al personal, protocols de verificació, i comunicació clara sobre com i quan s’utilitza IA.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: UPF)
