La immensa majoria dels periodistes consideren inútil més de la meitat de les notes de premsa que reben

La immensa majoria dels periodistes consideren inútil més de la meitat de les notes de premsa que reben

L’empresa Mediaadress va presentar els resultats de la investigació ‘The Eye of Journalists on PR’,  en la seva tercera edició, que va dur a terme durant els mesos de novembre i desembre de 2024 amb la participació de més de 750 periodistes europeus registrats a l’empresa als països d’Espanya, Itàlia i França. Aquesta anàlisi ha proporcionat una visió actualitzada sobre les expectatives dels periodistes en relació amb la seva tasca a les oficines de premsa i agències de relacions públiques.

L’informe mostra que els periodistes segueixen considerant les notes de premsa com una font fiable (76%), afirmant que quatre de cada cinc periodistes llegeixen menys de la meitat dels comunicats que reben. D’altra banda, el 80% dels periodistes consideren inútil o fora del seu target més de la meitat dels comunicats de premsa que han rebut i revisat. D’aquesta manera,  només el 30% dels enquestats afirmen que no llegeix els comunicats de premsa per manca de temps . Dins de les raons principals per les quals no ho fan, la investigació declara que els periodistes descarten el 70% dels comunicats després de fer una breu anàlisi on classifiquen les notícies no rellevants, inútils per a la meva feina i no m’interessen.

Les tres primeres posicions a les eleccions dels periodistes es mantenen sense canvis respecte a l’enquesta de l’any passat. Les fonts directes amb un 87%, seguides dels comunicats de premsa amb un 72% i les cerques en línia amb un 61%, continuen sent les principals fonts d’informació per als periodistes europeus a l’hora de recopilar dades per redactar un article. Tot i això, observem una disminució significativa en comparació de l’any anterior, en benefici de les agències de notícies i la premsa escrita, però sobretot del  contacte directe amb les oficines de premsa  (37% davant el 18,4% de l’any passat).

Pel que fa als canals es manté sense canvis la preferència pel correu electrònic amb un 94%. Per la seva banda, el percentatge de periodistes que prefereixen ser contactats per telèfon s’ha reduït gairebé a la meitat, amb una caiguda del 13%. Tot i això, malgrat que un 33% dels enquestats considera les plataformes socials com una eina útil, només el 12% dels periodistes prefereix ser contactat a través de xarxes socials o aplicacions de missatgeria instantània.

Pel que fa a les xarxes socials, l’ús diari de les plataformes socials per part dels periodistes ha augmentat significativament a tots els països, obtenint Instagram un augment del 35%, WhatsApp un 24%, LinkedIn i Facebook un 25% i X un 21%. A més, a Espanya destaca l’ús de X en segona posició amb un 71% respecte de la resta de països; i l’ús de LinkedIn a França amb un 67%. També la investigació informa de l’ús significatiu de Telegram i TikTok.

L’informe conclou amb la reclamació dels periodistes on destaquen tres problemes essencials. En primer lloc, el 77% dels enquestats afirma tenir una saturació a la bústia del correu electrònic amb continguts no rellevants o fins i tot considerats spam. En segon lloc, es troba el problema de la qualitat del contingut, ja que la informació és freqüentment incompleta (65%) i l’estil massa promocional (42%). I, finalment, els problemes de temporització, on un 21% dels enquestats afirma que els comunicats s’envien massa tard i un 30% destaca que les respostes dels gabinets de premsa són poc oportunes.

Poeu llegir els resultats de la investigació de Mediaadress des d’aquest enllaç.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Mediaadress)