L’empresa Mediaadress va presentar els resultats de la investigació ‘The Eye of Journalists on PR’, en la seva tercera edició, que va dur a terme durant els mesos de novembre i desembre de 2024 amb la participació de més de 750 periodistes europeus registrats a l’empresa als països d’Espanya, Itàlia i França. Aquesta anàlisi ha proporcionat una visió actualitzada sobre les expectatives dels periodistes en relació amb la seva tasca a les oficines de premsa i agències de relacions públiques.
L’informe mostra que els periodistes segueixen considerant les notes de premsa com una font fiable (76%), afirmant que quatre de cada cinc periodistes llegeixen menys de la meitat dels comunicats que reben. D’altra banda, el 80% dels periodistes consideren inútil o fora del seu target més de la meitat dels comunicats de premsa que han rebut i revisat. D’aquesta manera, només el 30% dels enquestats afirmen que no llegeix els comunicats de premsa per manca de temps . Dins de les raons principals per les quals no ho fan, la investigació declara que els periodistes descarten el 70% dels comunicats després de fer una breu anàlisi on classifiquen les notícies no rellevants, inútils per a la meva feina i no m’interessen.
Les tres primeres posicions a les eleccions dels periodistes es mantenen sense canvis respecte a l’enquesta de l’any passat. Les fonts directes amb un 87%, seguides dels comunicats de premsa amb un 72% i les cerques en línia amb un 61%, continuen sent les principals fonts d’informació per als periodistes europeus a l’hora de recopilar dades per redactar un article. Tot i això, observem una disminució significativa en comparació de l’any anterior, en benefici de les agències de notícies i la premsa escrita, però sobretot del contacte directe amb les oficines de premsa (37% davant el 18,4% de l’any passat).
Pel que fa als canals es manté sense canvis la preferència pel correu electrònic amb un 94%. Per la seva banda, el percentatge de periodistes que prefereixen ser contactats per telèfon s’ha reduït gairebé a la meitat, amb una caiguda del 13%. Tot i això, malgrat que un 33% dels enquestats considera les plataformes socials com una eina útil, només el 12% dels periodistes prefereix ser contactat a través de xarxes socials o aplicacions de missatgeria instantània.
Pel que fa a les xarxes socials, l’ús diari de les plataformes socials per part dels periodistes ha augmentat significativament a tots els països, obtenint Instagram un augment del 35%, WhatsApp un 24%, LinkedIn i Facebook un 25% i X un 21%. A més, a Espanya destaca l’ús de X en segona posició amb un 71% respecte de la resta de països; i l’ús de LinkedIn a França amb un 67%. També la investigació informa de l’ús significatiu de Telegram i TikTok.
L’informe conclou amb la reclamació dels periodistes on destaquen tres problemes essencials. En primer lloc, el 77% dels enquestats afirma tenir una saturació a la bústia del correu electrònic amb continguts no rellevants o fins i tot considerats spam. En segon lloc, es troba el problema de la qualitat del contingut, ja que la informació és freqüentment incompleta (65%) i l’estil massa promocional (42%). I, finalment, els problemes de temporització, on un 21% dels enquestats afirma que els comunicats s’envien massa tard i un 30% destaca que les respostes dels gabinets de premsa són poc oportunes.
Poeu llegir els resultats de la investigació de Mediaadress des d’aquest enllaç.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Mediaadress)
