10/12/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La premsa de proximitat (local i comarcal) aguanta amb fermesa: 2.860.000 lectors

La premsa de proximitat fa temps que aixeca el dit per recordar el seu pes en la societat i per dir-li al Govern que necessita un cop de mà. És una evidència que cal prendre mesures per evitar una crisi de la democràcia local a conseqüència del declivi del nombre de lectors de l’anomenada “premsa de casa”. Hom sap que entre els valors de la premsa local i comarcal, dita també de proximitat, destaca que aquestes mitjans piloten el timó polític, pel cap baix al 50% dels diaris barcelonins, sobrevalorats i excessivament compensats. Una hipotètica disminució del nombre de lectors de premsa de proximitat podria estar relacionada amb la disminució de la participació en les eleccions locals i fins i tot autonòmiques, amb greus implicacions per a la participació de la ciutadania i ves a saber si també en els resultats finals.

Tot i això, la premsa de proximitat aguanta millor que la nacional o estatal

Serà bo recordar el missatge positiu i encoratjador que va fer Ramon Grau, president de l’AMIC, en l’assemblea de l’entitat el 16 d’octubre de l’any passat: “No tinc certeses, però estic segur que treballant fort, apostant per la innovació i la creativitat, ens en sortirem. Hem de buscar maneres de monetitzar les nostres comunitats de lectors per no dependre tant de la publicitat que es va aprimant. No ens quedem amb la resignació, en situacions de dificultat com les que vivim, amb esperança es crea el futur”.

I per a mostra un botó. Fem servir dades del 2020. La premsa de proximitat a Catalunya, sumats els associats a l’AMIC i a l’ACPC (les dues associacions del sector) té un total de 2.860.000 lectors, 2.100.000 de l’AMIC i 760.000 de l’ACPC.

L’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC) disposa de 182 mitjans impresos associats, 92 dels quals estan controlats per l’OJD. L’AMIC té també 292 periòdics digitals associats, amb  12.938.559 d’usuaris únics i  86.433.756 de pàgines vistes, pràcticament en la seva totalitat sota el control d’OD Interactiva.

En un comunicat, l’ACPC ens diu que els seus associats sumen una audiència de 763.820 lectors diaris quan a premsa impresa, però no cita dades d’usuaris ni pàgines vistes, però fa constar que l’audiència digital dels seus mitjans associats ha tingut  un creixement del 10,5% respecte a l’any 2019.

Malgrat la crisi i la situació general de la premsa, afortunadament la premsa de proximitat, local i comarcal, aguanta amb fermesa tot contenint la davallada general.

Les dues entitats catalanes deuen tenir present les paraules d’Ignasi Genovès, director general de Mitjans de Comunicació de la Generalitat, en darrera Nit de les Revistes i la Premsa Local: “Des del Govern de la Generalitat som conscients dels nombrosos desafiaments que esteu encarant les publicacions en llengua catalana, estarem al vostre costat per superar-los tots junts, perquè els ciutadans us necessitem ara més que mai als carrers, als quioscos i a casa”.- MEDIÀTIC/Àmbit d’Estratègia

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...