Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

La premsa gratuïta francesa s’està morint. Conseqüències per a l’ecosistema de la informació

La premsa gratuïta francesa s’està morint. Conseqüències per a l’ecosistema de la informació

Cyrille Frank, director de formació/transformació digital de Mediarama, escriu en la newsletter del mitjà que 20minutes atura la distribució de paper i acomiada un terç del seu personal web. Aquest és el final del model de diaris d’informació general gratuït a França, que va començar l’any 2002.

Va ser Métro qui va obrir el meló, seguit poc després de 20 Minutes i després de Matin Plus el 2007, propietat de Vincent Bolloré que es va convertir en Direct Matin el 2010, després de CNews el 2017.

Aquestes publicacions gratuïtes absorbeixen aleshores una part dels pressupostos publicitaris dels diaris de pagament que després denuncien una competència perjudicial en el seu model de negoci. Una opinió compartida per Cyril Lacarrière de Radio-France per a qui  “la premsa lliure va ser un mal cop per a la premsa”  (àudio). De fet, el descens de la circulació dels diaris s’accelera a França. Va començar als anys 70 amb l’aparició de la televisió, tal com mostra un  informe del Ministeri de Cultura.

El 2017, el 95% de la premsa francesa va passar a un model de pagament o híbrid (publicitat i subscripció).

És, doncs, la lenta erosió dels continguts lliures, un parèntesi que va durar uns vint anys i del qual 20Minutes va ser un dels motors més innovadors: el scroll infinit sota els articles, els encapçalaments dobles d’articles d’inici, el primer fact-checking, participatiu. amb els titulars dels lectors… Avui dia, els continguts poc afegits segueixen sent gratuïts, perquè porta una audiència monetitzada per la publicitat i és econòmic: batonatge de notícies, repetició d’informació d’amics, opinions, etc.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: 20 Minutes)