L’ONU ha presentat els seus “principis principals per a la integritat de la informació”, destinats principalment a combatre la desinformació en línia, en particular repensant el model publicitari de les plataformes i xarxes socials. “En un moment en què milers de milions de persones estan exposades a arguments fallers, distorsions (de la veritat) i mentides, aquests principis tracen un camí clar, arrelats en els drets humans, inclosos els drets a la llibertat d'”expressió i opinió”, fa saber l’ONU en un comunicat.
Després de subratllar el “risc existencial” per a la humanitat de la desinformació en línia, l’organització mundial demana, en particular, una reconsideració de la publicitat programàtica. El document també demana a les agències de publicitat que s’impliquin, unint esforços si cal, per exigir transparència a les plataformes de la cadena de publicació publicitària. Centrant-se més específicament en els riscos que suposa la intel·ligència artificial, el document també demana a les empreses tecnològiques que estableixin una senyalització clara de tot el contingut generat per IA.
El document publicat recentment, sense cap força vinculant, enumera cinc principis principals: confiança i resiliència social; mitjans independents, lliures i pluralistes; transparència i recerca; emancipació pública; i incentius positius. L’ONU espera veure’ls declinats pels principals actors (plataformes, mitjans de comunicació, Estats i la mateixa organització).
El Bloc de l’Estanis us ofereix el document sencer en aquest enllaç– BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: The United Nations)