La transparència de la publicitat, entre els principals principis de l’ONU per lluitar contra la desinformació

La transparència de la publicitat, entre els principals principis de l’ONU per lluitar contra la desinformació

L’ONU ha presentat els seus “principis principals per a la integritat de la informació”, destinats principalment a combatre la desinformació en línia, en particular repensant el model publicitari de les plataformes i xarxes socials. “En un moment en què milers de milions de persones estan exposades a arguments fallers, distorsions (de la veritat) i mentides, aquests principis tracen un camí clar, arrelats en els drets humans, inclosos els drets a la llibertat d'”expressió i opinió”, fa saber l’ONU en un comunicat.

Després de subratllar el “risc existencial” per a la humanitat de la desinformació en línia, l’organització mundial demana, en particular, una reconsideració de la publicitat programàtica. El document també demana a les agències de publicitat que s’impliquin, unint esforços si cal, per exigir transparència a les plataformes de la cadena de publicació publicitària. Centrant-se més específicament en els riscos que suposa la intel·ligència artificial, el document també demana a les empreses tecnològiques que estableixin una senyalització clara de tot el contingut generat per IA.

El document publicat recentment, sense cap força vinculant, enumera cinc principis principals: confiança i resiliència social; mitjans independents, lliures i pluralistes; transparència i recerca; emancipació pública; i incentius positius. L’ONU espera veure’ls declinats pels principals actors (plataformes, mitjans de comunicació, Estats i la mateixa organització).

El Bloc de l’Estanis us ofereix el document sencer en aquest enllaçBeMediàtic/Àmbit d’Estratègia  (Il·lustració: The United Nations)