Les empreses de mitjans depenen de la intel·ligència artificial, però tot el potencial continua sense aprofitar-se, segons un estudi

Les empreses de mitjans depenen de la intel·ligència artificial, però tot el potencial continua sense aprofitar-se, segons un estudi

Les alemanyes BDZV i Retresco afirmen en la nota de premsa de presentació d’un nou estudi,  que només el 40% de les empreses de mitjans han nomenat fins ara un gestor d’IA i que el 85% de les enquestes ja utilitzen IA generativa a la pràctica editorial. També destaca que el 79% dels mitjans enquestats consideren que la IA generativa és un factor crucial per al futur treball editorial.

Quin grau de maduresa té la intel·ligència artificial (IA) a les empreses de mitjans? Quines aplicacions d’IA s’integren en el treball editorial quotidià? Amb quines eines d’IA s’estan experimentant actualment? L’informe de maduresa en IA que l’especialista en IA Retresco va realitzar juntament amb l’Associació Federal d’Editors Digitals i Editors de Diaris (BDZV), amb seu a Berlín, respon a aquestes preguntes. Amb aquesta finalitat, es va entrevistar a directors generals, redactors en cap i responsables de la presa de decisions del sector dels mitjans a Alemanya.

L’enquesta se centra en el nivell actual de maduresa, tendències i potencial, així com les expectatives d’IA generativa en les àrees de text, imatges, vídeo, àudio i altres tipus de contingut. Al mateix temps, l’informe inclou estudis de casos d’èxit i avaluacions d’empreses de mitjans seleccionades.

Estratègies essencials per a l’èxit de les ofertes d’IA.-  L’informe de maduresa de la IA mostra que la IA generativa està fonamentalment establerta als mitjans alemanys. Tanmateix, no tot el potencial s’està explotant amb els tipus de contingut rellevants. Al mateix temps, l’enquesta deixa clar que l’ús de la IA no només hauria de complir els requisits tècnics, sinó també estratègics. Per aprofitar al màxim les possibilitats editorials mitjançant l’ús d’IA generativa, es recomana anar més enllà de la mera implementació i crear estructures de personal per a l’ús de la IA.

Actualment, només el 40% de totes les empreses de mitjans han nomenat algú responsable de la IA. A més, el 41% dels enquestats valoren el seu nivell de maduresa editorial d’IA com a només dos de cada cinc nivells de maduresa possibles, cosa que mostra un potencial d’optimització futur. L’accessibilitat i la facilitat d’ús s’esmenten com a crucials per a l’èxit de les aplicacions periodístiques d’IA.

Encara hi ha molta experimentació als departaments editorials per explorar les possibilitats de la IA generativa i per iniciar projectes d’IA amb èxit. El repte aquí és complir les condicions del marc legal, com ara la Llei d’IA de la UE, sense fer grans compromisos en les ofertes basades en IA. El tenor bàsic dels enquestats és que la integració estratègica de la IA és essencial per desenvolupar amb eficàcia els processos editorials i aprofitar el potencial d’eficiència.

La IA s’està convertint en part de la vida editorial quotidiana. El 85% dels enquestats ja utilitzen IA generativa en la pràctica editorial, encara que encara està lluny de ser universal per processar tot tipus de contingut. Les aplicacions d’IA s’estableixen a l’àrea de text: el 68% de les empreses de mitjans enquestades utilitzen IA per a més d’una quarta part del seu treball relacionat amb el text. En creació d’imatges, el 34%, en vídeo el 18% i en àudio el 16% fan almenys una quarta part de les seves tasques amb IA generativa. Es nota que alguns enquestats ja estan subcontractant completament la creació d’àudio a IA i l’utilitzen específicament per integrar nous formats de contingut a la seva estratègia editorial.

A les redaccions dels mitjans, la IA generativa s’utilitza principalment com a ajuda en l’àrea creativa. El 97% dels enquestats va afirmar que la IA crea una llibertat addicional i fa que els processos periodístics siguin més eficients, la qual cosa comporta un estalvi de temps. A més, el 47% veu una millora en la qualitat del contingut mitjançant l’ús de la IA. L’actitud general cap als canvis impulsats per la IA és aclaparadorament positiva. El 53% dels empleats estan oberts a la creació de contingut basat en IA. Al mateix temps, el 61% dels enquestats veu la formació com un mitjà especialment eficaç per reduir les reserves i augmentar l’acceptació interna de la IA.

La IA garanteix la competitivitat futura.- La IA generativa és valorada pel 79% dels mitjans enquestats com un factor decisiu per al futur treball editorial, especialment per a la seva pròpia competitivitat. Tot i això, només el 13% de les empreses de mitjans de comunicació han introduït mètriques per mesurar la productivitat i el creixement dels ingressos mitjançant la IA. Al mateix temps, set de cada deu empreses de mitjans ara han definit les seves pròpies directrius d’IA: l’any passat només van ser dues de cada deu. Al 57% d’aquestes empreses de mitjans, les directrius estan disponibles públicament.

Holger Kansky, cap de Digital i Màrqueting de BDZV, comenta: “Els resultats de l’informe de maduresa de la IA subratllen que la IA no només actua com un complement tecnològic, sinó també com un motor estratègic per a l’eficiència i la creativitat en els departaments editorials. Especialment en l’àmbit de la creació de continguts, la IA ofereix moltes oportunitats que només comencen a ser explotades fins ara.

Per tal de promoure encara més l’acceptació, es recomanen directrius clares i mesures de formació per adaptar els departaments editorials al futur, explica Johannes Sommer, director general de Retresco: “L’enquesta mostra clarament que la IA generativa juga un paper cada cop més important en l’editorial quotidiana”. treball, especialment a l’àrea de text. Però el potencial està lluny d’esgotar-se. És important seguir enfocaments estratègics i desenvolupar estructures de personal per tal d’aprofitar tots els beneficis de la IA. Només així els editors poden garantir la seva competitivitat a llarg termini i promoure innovacions editorials”.

Segons diu la mateixa nota de premsa de l’Associació Federal d’Editors Digitals i Editors d’Alemanya, l’informe de maduresa de la IA està dirigit a professionals dels mitjans i periodistes que estan preocupats per l’ús productiu de la IA generativa. L’enquesta en línia, realitzada d’abril a juny de 2024, es va centrar en el nivell de maduresa i les expectatives de la IA generativa en les àrees de text, imatges, vídeo i altres tipus de contingut. L’accés a l’estudi és gratuït i el podeu trobar en aquest enllaç.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: BDZV)