Llançament d’una ambiciosa estratègia de creixement dels mitjans per a Europa

Llançament d’una ambiciosa estratègia de creixement dels mitjans per a Europa

L’European Magazine Media Association (EMMA), l’European Newspaper Publishers’ Association (ENPA) i News Media Europe (NME), associacions europees de diaris, han presentat les seves propostes per a la protecció i el desenvolupament de la llibertat de premsa a Europa:

En els últims cinc anys, la informació de qualitat i la resiliència de la premsa han permès a la Unió Europea navegar amb èxit en diverses crisis, com ara una pandèmia global, una inflació creixent i tensions geopolítiques. Aquí és on el periodisme i la premsa lliures, independents i econòmicament viables resulten essencials per salvaguardar les economies i les democràcies europees. Per tant, la premsa i els mitjans de comunicació haurien de formar part integral de l’ambició estratègica d’Europa per a les seves democràcies, competitivitat i lideratge global.

EMMA, ENPA i NME estan units per demanar a les institucions europees que garanteixin que el periodisme i la premsa aprofitin plenament les oportunitats que ofereix l’era digital (clic). Els temes de premsa i mitjans de comunicació s’han tractat massa sovint al marge de les polítiques digitals, culturals o de justícia. A partir dels esforços del passat mandat de la Comissió Europea, una estratègia concreta i holística per al creixement i la resiliència de la premsa independent és fonamental per a aquesta ambició.

En primer lloc, s’hauria de fer complir la legislació adoptada en el mandat anterior (DSA, DMA, EMFA, directiva anti-SLAPP, anuncis polítics). S’ha de posar èmfasi a garantir que la regulació afavoreixi més que no dificulti les operacions de les redaccions i els equips editorials, amb un enfocament a reforçar els creadors i les empreses vitals per a la democràcia i la sobirania d’Europa.

En segon lloc, cal establir les bases perquè un sector de premsa competitiu, sostenible i pròsper a Europa competeixi en igualtat de condicions amb altres actors dominants en l’espai mediàtic (digital). Més concretament, això significa:

  1. Millor protecció i aplicació de la PI també pel que fa a la IA generativa
  2. Llibertat de premsa i diversitat a la plataforma internet
  3. Competència justa i accés just, raonable i no discriminatori (FRAND) als guardians
  4. Normes per a un ecosistema de publicitat en línia just i obert
  5. Augmentar la resiliència dels editors salvaguardant la llibertat contractual i la llibertat de publicitat
  6. Garantir una competència justa entre els mitjans públics i privats per mantenir un panorama informatiu divers i de gran qualitat, vital per a la democràcia.

Els mitjans de comunicació i el sector de la premsa tenen un potencial important de creixement, innovació i creació d’ocupació. Instem a les institucions europees a comprometre’s amb una estratègia de competitivitat dels mitjans que alliberi plenament aquest potencial.

Signat,

Mike KoedingerFrançois Le HodeyVictòria Svanberg
President EMMAPresident ENPAPresident NME
BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustracio: The Council of Europe)