Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Lluitar contra la desinformació

Lluitar contra la desinformació

Voleu lluitar contra la desinformació? Cal ensenyar a la gent com funcionen els algorismes: la desinformació prospera a les xarxes socials i s’alimenta encara més d’algoritmes opacs dissenyats per maximitzar la participació dels usuaris, sovint a costa de la precisió.

Un estudi recent, publicat a la Harvard Kennedy School Misinformation Review, revela que la comprensió d’aquests algorismes pot fer que les persones estiguin més vigilants contra la desinformació, fet que els va impulsar a informar o contrarestar el contingut fals. Per descomptat, el coneixement algorítmic varia significativament segons l’edat, l’educació i el país, i això està creant una nova bretxa digital.

L’estudi suggereix que educar la gent sobre algorismes podria millorar la seva capacitat per reconèixer i combatre la desinformació. Aquest enfocament pot oferir una solució més eficaç que els mètodes tradicionals com la verificació de fets, però requereix una educació a mida per abordar diferents nivells de comprensió entre diferents grups. Podeu ampliar la informació i accedir a l’estudi de la Harvar en aquest enllaç de Nieman Lab.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Nieman Lab)