Matx: com una aplicació basada en l’esport pot potenciar la premsa de proximitat

Matx: com una aplicació basada en l’esport pot potenciar la premsa de proximitat

PER ESTANIS ALCOVER i MARTÍ, periodista i comunicador (*).- Un mes després d’haver-se presentat a Donostia –després de tres anys de treball intens– es confirma la vàlua del projecte esportiu Matx. Es tracta, en realitat, d’una aplicació esportiva dissenyada per dinamitzar l’esport valorant el proïsme, oferint continguts frescos i facilitant les relacions entre aficionats a l’esport, esportistes i clubs. A més de mostrar continguts audiovisuals, resultats i classificacions, també s’ha mostrat en el poc temps que opera oficialment com una eina de digitalització per als clubs. Matx és una aplicació gratuïta. Només cal cercar-la i registrar-s’hi per començar a utilitzar-la.

La xarxa Tokikom (que reuneix 78 mitjans de comunicació local en èuscar d’arreu del País Basc) i el Departament de Cultura i Política Lingüística del Govern Basc han desenvolupat conjuntament el projecte, amb el suport de la Diputació de Guipúscoa i Laboral Kutxa, i les federacions de futbol i handbol de Guipúscoa. Segons els responsables, Matx és un “projecte estratègic” desenvolupat amb la intenció de crear “una nova comunitat esportiva propera” que orbita al voltant de la premsa local i l’esport basc. Tot i que, com queda dit, els mitjans locals són a la font, s’ha volgut que darrere de Matx també hi hagi esportistes i aficionats a l’esport. Els clubs que han ajudat a desenvolupar l’aplicació en els darrers tres anys han estat, segons els seus autors de l’aplicació, “molt importants”. Han treballat junts en el projecte, i la intenció és que els mitjans bascos de quilòmetre zero i els clubs locals hi vagin de bracet.

Matx catapulta els continguts esportius de la premsa de proximitat associada a Tokikom, amb la creació d’una redacció específica des de la qual s’informa del que està passant en els esports propers, amb un enfocament fresc i innovador, redacció que també rep continguts esportius de cada mitjà associat. Tots els continguts estan disponibles en format vertical i mòbil, i ofereixen als usuaris la possibilitat de consultar notícies, entrevistes, reptes i agenda esportiva, amb una aposta clara per l’audiovisual des del principi, amb la voluntat que els joves siguin el principal objectiu de l’eina.

Des de Tokikom, la responsable de màrqueting i comunicació del projecte, Maria Balzategi, parla de la comunitat Matx i, en concret, de la interacció i el compromís de les xarxes socials, afirmant que han volgut crear una comunitat esportiva, en la qual periodistes esportistes, clubs i aficionats a l’esport tinguin un lloc a l’aplicació. “Comunicar-se entre ells, compartir fotos o vídeos, crear notícies… Al final, volem buscar la interacció entre aquells que tenen interessos similars”, diu Balzategi.

Analitzant l’aplicació, és fàcil adonar-se que és veritablement el centre del projecte i des d’on es veuen tots els continguts, però també mostra fins a quin punt és estratègic l’ús de les xarxes socials. Si el centre del projecte és, naturalment, l’aplicació, i és cap aquí on dirigeixen tota la seva estratègia, hom s’adona que els creadors de Matx han estat plenament conscients que les xarxes també són molt importants avui dia, i cap aquí dirigeixen la seva estratègia. En realitat, doncs, les xarxes actuen com a esquer.

Els continguts esportius també són molt importants a Matx. S’informa del que està passant en els esports propers, amb un enfocament fresc i innovador. Tots els continguts estan disponibles en format vertical i mòbil, i ofereixen als usuaris la possibilitat de consultar notícies, entrevistes, reptes i agenda esportiva. Així mateix, Matx és una potent base de dades esportiva; ofereix els resultats, les dates dels partits i les classificacions segons els interessos de cadascú en cada moment.

Per acabar, estimo que és necessari dir que, potser subtilment, el projecte Matx utilitza l’esport com a eina per fomentar l’ús del basc entre els joves. De ben segur que l’eina té a més l’objectiu que els joves d’Euskadi associïn el basc amb el gaudi i les experiències positives. Certament, l’aportació de l’esport a la societat serveix per crear relacions entre les persones, per donar suport a la igualtat i la diversitat, per gaudir de l’idioma comú –el basc, en aquest cas–, per reforçar el respecte mutu, per promoure hàbits de vida saludables i benestar integral. Si l’esport és una eina valuosa per construir una societat cohesionada i avançada, Matx té un enorme potencial en aquest àmbit i es fa bé d’aprofitar-lo.

Som, doncs, davant una gran idea, millor projecte i una gran efectivitat per a les parts implicades. Matx és ja, amb un mes de vida i escaig, més que una aplicació esportiva. Dinamitza l’esport basc, facilita les relacions entre aficionats, periodistes, esportistes i clubs i a més esdevé una eina de digitalització per als clubs. Cal pensar com portar Matx cap a Catalunya, ara que hi ha tan bona relació entre Tokikom i l’Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC). Valdria la pena.

(*) Publicat anteriorment a Comunicació 21.