La intel·ligència artificial ofereix oportunitats enormes per al periodisme, des de l’automatització de tasques fins a la personalització del contingut. Tanmateix, la seva integració també planteja reptes ètics significatius que cal abordar mitjançant la transparència i el desenvolupament de directrius clares. A mesura que la IA continua evolucionant, és essencial que els mitjans de comunicació es comprometin a utilitzar aquesta tecnologia de manera ètica i responsable, garantint que continuï sent una eina per a la innovació i la sostenibilitat al periodisme.
Telecom Argentina acaba de llançar Periodismo IA, un document que, en format de guia digital, sistematitza els aspectes més rellevants a tenir en compte en el procés d’integració d’intel·ligència artificial a la producció i difusió de les notícies i als mitjans de comunicació.
En les seves més de 70 pàgines, Periodisme IA planteja un recorregut per la història fins a arribar a les darreres fites que van constituir la IA com a aliada per a les redaccions, ocupant el rol protagonista en una nova onada de transformació de la indústria dels mitjans. Álvaro Liuzzi , consultor en mitjans digitals i integrant de l’staff de formació de Redacciones5G, va ser l’encarregat de la confecció d’aquesta guia, que comença pels orígens de la tecnologia, aprofundeix termes associats, reflexiona sobre qüestions d’ètica i drets d’autor, busseja entre eines vigents i la seva aplicació a les notícies, i també entre pautes ja publicades, i finalitza amb casos d’ús i aplicació arreu del món.
Amb atenció a l’accelerada dinàmica amb què s’experimenten els avenços en intel·ligència artificial, Periodisme IA compila els esdeveniments coneguts fins al juny del 2024 i es disposa oberta a noves actualitzacions quan l’esdevenir de la història ho requereixi. Comprenent que la primera etapa d’incursió de la IA al periodisme es va caracteritzar per entendre quines noves oportunitats i desafiaments planteja aquesta tecnologia, els propers temps faran focus en com s’efectivitza aquesta integració, de manera orgànica i estratègica.
Des d’aquest enllaç, el lector d’El Butlletí de l’Estanis es pot descarregar la “Guia per a la integració d’intel·ligència artificial en treballs periodístics i mitjans de comunicació”.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Telecom Argentina)