Els editors locals sovint (sempre) s’han enfrontat a mitjans que recuperen els seus articles per generar trànsit i monetitzar “contingut”. Una “falsificació” que generalment només era copiar i enganxar sense reformular, ni enllaç o font a l’article original.
“Recentment, hem estat “experimentant” amb una forma híbrida de plagi amb un digital que es presenta com un “mitjà de notícies i actualitat”, fins i tot produeix uns quants articles “propis”, amb dos periodistes però que també, al meu entendre, genera una quantitat d’articles a través de la IA”, segons denuncia Olivier Marino, director adjunt de les redaccions del grup editorial Nice-Matin.
Els equips de Nice-Matin a Toló (la capçalera d’aquest grup es diu Varva-Matin) van començar a alertar d’històries en què de vegades els periodistes del grup eren els únics mitjans de comunicació presents. Va sorprendre que poques hores després de la seva publicació, un article completament reescrit prengués la informació del periodista del Nice-Matin, sense citar la font i sense posar cap enllaç. Les seves nombroses notificacions formals fins ara no han estat ateses pel diguem-ne “falsificador”.
Marino explica en un article que, recentment, va conèixer Florian Barbaro, PhD. Aquest jove de Niça està desenvolupant una start-up UncovAI, que ja ha guanyat diversos premis. Està especialitzat en la detecció de contingut generat per IA. Va utilitzar l’exemple del Nice-Matin de Toló per fer una petita prova.
Després d’analitzar una mostra de 46 articles, va poder determinar que 32 d’ells havien estat -segons la seva eina- generats a través de la IA a partir d’informació de Var-matin, però també d’altres mitjans locals.
Aquesta denuncia de plagi no és pas fruit d’un cas aïllat. A Catalunya és gairebé un costum que la premsa local sigui plagiada per capçaleres de més pes, algunes fins i tot de reconegut prestigi i pretesa solvència.
Fora bo que les capçaleres de la premsa local catalana fessin saber als seus lectors, primer, i al CIC, després, els casos similars en què es trobin. Fariem entre tots plegats un gran servei a la transparència del periodisme i, a més, es mostraria respecte al codi deontològic del Col·legi de Periodistes de Catalunya.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: J.M. Morandini)