Segons Salaverría, la desinformació és una oportunitat per al periodisme

Segons Salaverría, la desinformació és una oportunitat per al periodisme

Ramon Salaverría, catedràtic, professor titular de Periodisme de la Universitat de Navarra i especialitzat en temes de recerca (periodisme en línia, mitjans digitals, narració multimèdia, convergència mediàtica…), acaba de publicar un document en el qual ens diu que per recuperar la credibilitat, els mitjans han de ser més transparents, independents i rigorosos. El treball es titula “Desinformació, una oportunitat per al periodisme”.

En el preàmbul, Salavarría està d’acord que la desinformació és una amenaça global, però també una oportunitat per al periodisme. Si el principal problema dels mitjans és la seva pèrdua de credibilitat -diu-, la desinformació ofereix una ocasió única per recuperar la reputació. Per això, mitjans i periodistes han d’abordar els canvis.

Recuperar la credibilitat.- Pel professor creu que la desinformació és “un problema de renúncia a uns principis per part dels periodistes. De perdre la mateixa identitat, davant la pressió exercida per diversos factors: la transformació tecnològica, la creixent polarització política i la debilitat financera. La fórmula per escapar d’aquest laberint només pot començar per una decisió: deixar de deambular sense rumb i tornar a la casella de sortida. O cosa que és el mateix, retrocedir als principis fundacionals del periodisme.”

Per recuperar la confiança, escriu Ramon Salaverría, “els mitjans de comunicació han de començar per comunicar al públic les normes ètiques que en regeixen la manera de procedir. Han d’informar de com treballen i quins són els seus principis. Han d’explicar quins són els seus mètodes de recerca i, sempre que no hi hagi un motiu justificat per amagar-les, han de ser clars respecte de les fonts que han fet servir.”

Així mateix, continua el professor, “han d’explicar quins continguts han elaborat sota criteris estrictament editorials i quins, per contra, procedeixen d’acords econòmics amb empreses o entren en aquesta categoria làbil dels “continguts patrocinats”.”

Per l’autor del treball, una altra clau per recuperar la credibilitat és “rectificar amb rapidesa i sense mitges tintes. Quantes vegades haurem vist mitjans i periodistes que, després de publicar una informació errònia, lluny de rectificar, s’han limitat a retirar la notícia del seu lloc, com si no hagués passat res. Moltes vegades, ni tan sols això: mantenen la informació falsa, sense el menor gest de rectificació.”

Finalment, “Desinformació, una oportunitat per al periodisme” acaba en uns senzills consells: “Per recompondre la credibilitat, els mitjans han de ser més transparents, independents i rigorosos. Tots sabem que l’statu quo dels mitjans no permet alimentar gaires esperances per al canvi. Però si de debò ens preocupa el problema d’una ciutadania cada cop més desinformada i allunyada de la informació, potser hem de començar a reivindicar amb fermesa aquestes utopies.”.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Salaverria.es)