Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Són transparents els propietaris de les eines d’IA que utilitzen els periodistes?

Són transparents els propietaris de les eines d’IA que utilitzen els periodistes?

Més de dos terços de les 100 empreses darrere de les eines d’IA més utilitzades i recomanades pels periodistes no són prou transparents sobre la seva propietat, les seves finances i altres dades crítiques, segons un nou informe publicat pel Centre d’Investigació de Mitjans i Periodisme, que comenta al web de l’Institut Reuters Laura Oliver.

L’estudi explora la propietat privada de les eines d’IA que utilitzen habitualment els periodistes per a la verificació de fets, la generació de contingut i la recollida de notícies i la influència que la propietat pot tenir en el seu funcionament. Aquesta investigació suggereix que la transparència financera total és especialment escassa: només 24 de les 100 empreses cobertes compartien informació sobre els seus ingressos i només 43 van posar a disposició el seu finançament total.

“Per mantenir la integritat del periodisme en l’era de la IA, és essencial entendre qui té una participació en aquestes empreses d’eines d’IA i com l’utilitzen els mitjans de comunicació. Això garantirà la protecció dels consumidors, la democràcia i la veritat”, diu el resum executiu de l’informe, un treball escrit per Sydney Martin i editat per Marius Dragomir, que estudia 100 eines d’IA utilitzades per les redaccions de tot el món, des de Dataminr i Notion fins a Grammarly i Jaspar AI.

Entendre qui finança el desenvolupament de les eines d’IA utilitzades pels periodistes i les redaccions és important: si els humans poden introduir biaixos a les eines d’IA durant el procés de desenvolupament, també s’hauria de qüestionar qualsevol influència potencial de la persona que paga aquests programadors i desenvolupadors, segons Sydney Martin.

El lector d’El Bloc de l’Estanis pot accedir a l’estudi “Control Beyond Code. Ownership and Financial Insights of AI Used in Journalism” des d’aquest enllaç.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: TRPlane.com)