El diari nord-americà The New York Times ha publicat el seu compromís per un ús ètic de la intel·ligència artificial a la redacció i secció d’opinió del diari. Aquesta declaració de principis aplana el terreny perquè altres capçaleres segueixin el mateix camí. El text, signat pel subdirector general, Sam Dolnick, i el director editorial per a Iniciatives d’IA, Zarch Seward, es basa en tres principis: utilitzar aquestes tecnologies sempre al servei de la seva missió, supervisant i revisant els resultats i de manera transparent i ètica.
Aquests principis, segons el diari, guiaran el seu treball i aclariran per què i com pensen utilitzar la tecnologia:
Com a eina al servei de la nostra missió.- La IA generativa pot ajudar els nostres periodistes a descobrir la veritat i ajudar més gent a entendre el món. L’aprenentatge automàtic ja ens ajuda a informar d’històries que d’una altra manera no podríem, i la IA generativa té el potencial de reforçar encara més les nostres capacitats periodístiques. De la mateixa manera, The Times serà més accessible per a més persones mitjançant funcions com ara articles amb veu digital, traduccions a altres idiomes i usos d’IA generativa que encara hem de descobrir. Considerem la tecnologia no com una solució màgica sinó com una eina poderosa que, com molts avenços tecnològics anteriors, es pot utilitzar al servei de la nostra missió.
Amb guia i revisió humana.- L’experiència i el criteri dels nostres periodistes són avantatges competitius que les màquines simplement no poden igualar, i esperem que sigui encara més important en l’era de la IA. El nostre talent és el que fa que The Times sigui el millor recurs del món per a la gent curiosa. La intel·ligència artificial generativa de vegades pot ajudar amb parts del nostre procés, però el treball sempre l’haurien de gestionar i rendir comptes davant dels periodistes. Sempre som responsables del que informem, sigui com sigui que es creï l’informe. Qualsevol ús de la intel·ligència artificial generativa a la redacció ha de començar amb informació feta revisada pels nostres periodistes i, com amb tota la resta que produïm, ha de ser revisada pels editors.
De manera transparent i ètica.- Els primers principis del periodisme s’han d’aplicar amb la mateixa força quan hi ha màquines implicades. Els lectors han de poder confiar que qualsevol informació que se’ls presenti és exacta, compleix els alts estàndards de The Times i segueix el nostre Manual per al periodisme ètic . Hauríem d’explicar als lectors com es va crear el nostre treball i, si fem un ús substancial de la IA generativa, explicar com mitiguem els riscos, com ara el biaix o la imprecisió, amb la supervisió humana.
El la presentació del seu compromís ètic, el diari recorda que “sempre som responsables del que informem, sigui com sigui que es creï l’informe. Qualsevol ús de la intel·ligència artificial generativa a la redacció ha de començar amb informació feta i revisada pels nostres periodistes i, com amb tota la resta que produïm, ha de ser revisada pels editors”.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Deutschlandfunk Kultur)