Per ESTANIS ALCOVER i MARTÍ (*).- Rande Price, vicepresident de recerca de Digital Content Next (DCN), va afirmar (el passat 14 de maig) que les xarxes socials han d’oferir més que competència per a marques de mitjans o llocs per intentar portar a nous públics. Ho justifica fàcilment: “Hem d’entendre el seu atractiu i el seu impacte en la narració i el compromís”.
Twitch, la plataforma de referència per a jugadors i reproductors en directe, pot tenir alguna cosa per ensenyar als mitjans de comunicació com a producció i participació de notícies. Una nova investigació mostra un canvi generacional en la producció de notícies en directe, posant èmfasi en la narració i la interactivitat impulsades per la comunitat i la participació en temps real. La popularitat de Twitch, propietat d’Amazon, entre el públic jove desafia el periodisme tradicional per enfrontar-se a la realitat de com està canviant el consum de notícies.
En el seu article, Recasting Twitch: Livestreaming, Platforms, and New Frontiers in Digital Journalism, els investigadors Maxwell Foxman, Brandon Harris i William Clyde Partin exploren Twitch com una nova plataforma per als periodistes i examinen com la plataforma influeix en les pràctiques periodístiques. Analitzen tres canals de Twitch populars: The Washington Post (WaPo), Hasan Piker i Patriots’ Soapbox (PSB). Els autors van optar per centrar-se en aquests tres canals a causa de la seva popularitat i dels diferents modes de producció de notícies, oferint així una visió completa de l’impacte de la plataforma en el periodisme.
La investigació destaca diversos temes relacionats amb la producció de notícies a Twitch: el concepte de vivacitat, els diferents estils i formats utilitzats, el compromís amb l’audiència, la identitat i els límits professionals i la relació de la plataforma amb els intermediaris digitals.
Tornant a l’article de Rande Price, el centre de la influència de Twitch en el periodisme és el seu enfocament únic de la “vivència”. La vivacitat fa referència al públic que s’acosta i interacciona habitualment amb els creadors. La plataforma anima els espectadors a contribuir activament durant les reproduccions mitjançant Chat, que també es converteix en contingut al qual els amfitrions reaccionen en veu alta. L’anada i tornada en temps real diverteix els usuaris.
Tot i que WaPo es basava en una cobertura exclusiva i en formats de difusió tradicionals, Piker i PSB (que sembla que ja no estan a Twitch) integren continguts preexistents i interactuen directament amb el seu públic, fomentant un sentit de comunitat i immediatesa. Aquesta interacció dinàmica difumina les línies entre creadors i consumidors, redefinint els rols tradicionals de periodistes i audiències, continua Price en el seu treball.
D’altra banda, el vicepresident de recerca de DCN també raona sobre les lliçons de participació del públic per als mitjans, i escriu “La interacció amb el públic és fonamental per a tots els canals, i cada streamer fomenta una relació de col·laboració amb els seus espectadors. Piker i PSB depenen de les contribucions de l’audiència per al contingut i la validació, mentre que WaPo manté un format d’emissió més tradicional amb un compromís a l’aire limitat. Aquesta interacció directa millora la implicació dels espectadors i fomenta un sentit de comunitat, continuant difuminant la distinció entre creadors i consumidors”.
En el treball de recerca Recasting Twitch, s’estudia Twitch i la seva participació en audiència dels mitjans. L’estudi reconeix Twitch com una manera d’oferir noves i innovadores formes de periodisme que desafien les normes i pràctiques tradicionals. El seu enfocament únic de la “vivència”, els estils i formats diversos i la interacció dinàmica amb el públic podrien afectar la manera com els periodistes produeixen notícies, ja que reflecteixen com el públic interacciona amb la informació que gaudeix.
Tanmateix, tot i que Twitch té lliçons per ensenyar a les organitzacions de notícies heretades, sembla que pocs han trobat un model sostenible a la plataforma. La recerca esmentada ens diu que “a més dels llocs inclosos en la investigació, sembla que els canals de Wired, Complex, Rolling Stone i Vice han quedat latents. En qualsevol cas, aquesta investigació posa de manifest l’evolució de la relació entre la transmissió en directe, l’entreteniment i les notícies”.
La popularitat de Twitch (així com d’altres plataformes socials) entre el públic jove ha d’oferir més que competència per a les marques de mitjans. És important que experimentem anant on hi ha el públic. No obstant això, també és important que comencem a entendre els motius pels quals el públic gravita cap a aquestes plataformes per trobar maneres d’atraure’ls i involucrar-los millor. (Il·lustració: Variety)
(*) Estanis Alcover i Martí és periodista i consultor. Cofundador de Mediàtic Marketing Consulting i el seu Àmbit d’Estratègia.