La necessitat d’informació local és palesa i en aquest context de canvi les empreses periodístiques han d’innovar en diferents nivells per aportar valor afegit a grups de lectors amb interès comú en la informació d’un territori geogràficament i políticament delimitat. Els mitjans locals s’han d’esforçar per identificar i satisfer de manera rendible les expectatives informatives d’aquests lectors mitjançant la innovació. L’OCDE entén per innovació “la concepció i la implantació de canvis significatius en el producte (servei), el procés, el màrqueting o l’organització de l’empresa amb el propòsit de millorar els resultats”. És ben sabut que la premsa local (i també la regional-provincial) suposa un fenomen amb molta importància a tot Europa, i on és més gran, de forma significativa, és a França, Alemanya, Itàlia, Suïssa i Espanya (singularment a Catalunya). Fixem-nos que -la majoria de les capçaleres espanyoles -i, sobretot, catalanes- són locals o regionals-provincials i tenen més del doble de lectors en general. També s’argumenta que el model europeu és cada cop més rellevant en l’intent de la professió d’ajustar-se a les complexitats i canvis de l’era de la informació. En canvi, el model local als Estats Units no troba el camí per recuperar la seva força i, sobretot, el seu prestigi.
És evident que la necessitat del periodisme local no ha canviat amb el temps, però sí les dinàmiques econòmiques capaces de sostenir un model rendible per al periodisme local. I aquestes dinàmiques han fracassat en el model de periodisme local nord-americà. El resultat és una crisi de periodisme local que s’enfronta a moltes comunitats dels EUA i que, a més, amenaça d’empitjorar. Tot i que un compromís constitucional i públic amb una premsa lliure per si sol no garantirà la viabilitat econòmica futura de les notícies locals, la intervenció pública podria ajudar a mantenir i donar suport a mitjans forts i independents per a totes les comunitats dels EUA. I frenar de passada el naixement de deserts informatius locals a tot l’enorme territori que fa només tres dècades fruïa i protegia un model de periodisme nascut en els temps del llunyà Oest de les pel·lícules de vaquers i indis. Ara, la subsistència d’un mitjà local als Estats Units es centra en el suport de la comunitat a uns agosarats sense ànim de lucre.
Desconcerta i és curiós que el jurat del Premi AMIC de Mitjans de Proximitat hagi escollit Outlier Media, mitjà local de Detroit, als Estats Units, com a guanyador de la categoria Internacional del seu premi. Segons Molly de Aguiar (presidenta de la Independence Public Media Foundation americana), el mitjà local de Detroit, fundat per Sarah Alvarez, amplia la imaginació del lecyor sobre quina informació és valuosa per a les persones i com lliurar-la. “La Sarah ha creat un model elegant que utilitza una mica d’automatització per arribar a un gran públic, alhora que ofereix als membres de la comunitat l’oportunitat de parlar i rebre ajuda d’éssers humans reals”, escriu de Aguiar, per a qui Oulier és un model que “ofereix oportunitats aparentment infinites per connectar-hi tot tipus de dades en benefici de les comunitats, i per això esperem veure’l totalment finançat a Detroit i provat en molts altres llocs”. On és la diferència amb la premsa local europea o senzillament catalana?
Outlier Media diu que pretén ser un innovador mitjà de comunicació local, sense ànim de lucre, dissenyat per centrar i respondre a les necessitats dels “detroiters” (com li diuen als ciutadans de Detroit). Els seus mètodes i eines originals troben i atenen les llacunes d’informació i els errors sistèmics que creen danys a la seva comunitat, com afirmen en els seus principis editorials. Es vanten també de ser un model per als que creuen que democratitzar la informació i redistribuir el poder és essencial. Un retorn al passat, potser?
La redacció del Outlier Media treballa cap a una visió d’una ciutat alliberada amb una infraestructura cívica sana arrelada en la participació i l’autodeterminació dels “detroiters”. El mitjà, precisament, es va fundar per demostrar que les comunitats estan millor ateses quan les notícies locals centren les necessitats de la gent concentrant-se en els buits d’informació. Equipen la ciutadania perquè les persones i els sistemes siguin responsables dels danys, i fan servir la informació per connectar-los i contribuir a una comunitat pròspera, segons indica el seu web. El clàssic model americà nascut al segle XVIII.
Mereixedor o no d’un premi internacional, emmarcat en la profunda crisi dels mitjans locals nord-americans, aquest modest periòdic local sense ànim de lucre “ha fet possible” que sigui una de les primeres redaccions a deixar que la comunitat a la qual es dirigeix decideixi què ha de cobrir o no la seva redacció. Els editors han desenvolupat una avaluació de les necessitats d’informació i han adaptat la seva cobertura a les àrees on les llacunes d’informació i responsabilitat són més grans. Actualment, cobreixen habitatge, serveis públics, transport i govern municipal i del comtat. Com abans, com sempre, però amb un model maquillat i enamorat d’Internet i les darreres tecnologies.
El servei TXT Outlier de la publicació ofereix informació necessària i detallada als veïns de Detroit per fer front a reptes diaris com el desallotjament, navegar per apel·lacions d’impostos sobre la propietat o evitar els tancaments de serveis públics. També permet als usuaris parlar amb el periodista que desitgin de la seva redacció. Una posada al dia de l’arquetip tradicional.
Cal entendre que el jurat del Premi Internacional de l’Associació Catalana de Mitjans d’Informació i Comunicació no ha validat el model de l’Outlier Media per ser un possible exemple per a la premsa catalana de proximitat. La distància entre el prototipus americà de periòdic local i el català de “premsa de casa” és profunda, com hem vist, i difícil de comparar. Segurament, el premi pretén reflectir la diversitat de les comunitats a les quals serveix en el seu personal, col·laboradors, opcions editorials i prioritats. És a dir, el premi s’atorga a un incipient -i sembla que ben rebut- nou model de la premsa local als Estats Units (potser no tan nou, doncs porta camí de complir els cinc anys de vida).
Podem conèixer més detalls de com funciona Outlier Media per a Detroit llegint l’entrevista que Molly de Aguiar va fer a Sarah Alvarez, fundadora i editora del periòdic, el mes de febrer del 2019, a News Integrity Initiative. La trobareu aquí. – Àmbit d’Estratègia (il·lustració: News Integrity Initiative)