Un estudi, co-patrocinat per l’Associació de Premsa de Nova Jersey i la Corporació per als mitjans locals de Nova Jersey, va intentar conèixer les característiques comunes que han permès a la premsa de proximitat local continuar servint bé les seves comunitats.
L’objectiu principal de l’estudi era trobar les característiques que tenen en comú els editors amb capçaleres arrelades i d’èxit en la col·lectivitat. Es van destacar diverses qualitats, entre les quals que totes les capçaleres tenien un fort compromís amb les seves comunitats per part dels seus editors, que donen una major prioritat a la cobertura integral de notícies locals per treure el màxim profit de l’editoral.
L’estudi va identificar una sèrie de factors que han permès que les editores de premsa local tinguin èxit. Tot i que gairebé tots els editors i editores entrevistats van afirmar que creuen que la seva viabilitat financera era sostenible a llarg termini, això sembla lluny de ser inevitable donades les tendències actuals.
Un element clau a favor seu -continua l’estudi- és la seva voluntat d’acceptar marges de benefici modestos. Això ajuda a explicar per què cap de les editores objecte de l’estudi era propietat de cadenes nacionals, els marges de benefici de les quals solen ser més elevats, tot i que han caigut dràsticament des dels dies en què els marges de les cadenes nacionals del 35% al 40% no eren estranys. Un altre element significatiu que recull l’estudi fa referència al compromís amb la comunitat de la premsa local. L’estudi accepta que és fonamental per crear un públic fidel. Això significa un ús efectiu de les xarxes socials, butlletins de notícies i altres mitjans per aconseguir que els lectors tornin al vostre lloc digital.
Us aconsello la lectura de l’article “Hi ha llum al final del túnel per als diaris comunitaris?”, del periodista Randy Bergmann, publicat el passat 5 d’agost a New Jersey Globe. El trobareu en aquest enllaç. Cal fer avinent les diferències substancials entre la premsa americana i la catalana, però amb tot i això, és rellevant el contingut de l’estudi per un munt de similituds entre els dos models.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: newsweneed.org)