Mentre tots els ulls miren actualment cap els rànquings dels diaris a la xarxa, malgrat l’embolic de mesuradors, hom no pot amagar que la importància de l’edició impresa és tan gran que avui continua sostenint els mitjans, i la majoria majoritàriament. Veiem una societat que comença a ser conscient de la gravetat d’estar tot el dia connectada i això podria ser que no ens faci adonar de com és d’important la lectura pausada i reflexiva. Serem capaços de girar i recuperar hàbits de lectura que ens ajudin a comprendre, entendre, analitzar, aprendre bé?, escriu Rafael Sanguino de La Voz de Galícia, que aconsella llegir bé; articles científics, assaigs, llibres… i premsa. Tots es llegeixen millor en paper, afirma Sanguino.
El cert és que, malgrat la continuada davallada de vendes de la premsa impresa, el darrer any el desastre ha frenat i les dades són evidents: només un diari, l’ABC, ha caigut per sobre del 10 per cent. Frapa, però, veure el nombre de vendes i subscripcions en l’acumulat del mes de desembre del 2023 si el comparem en les dades de deu anys abans!. En el darrer exercici (2022-2023) els dotze diaris més llegits a l’estat espanyol han perdut en total 31.044 exemplars (entre venda i subscripcions), és a dir, un 8,1%, com ho mostra el quadre elaborat per La Voz de Galícia, segons dades de l’OJD.
El diari espanyol amb més vendes i subscripcions és El País, amb 53.385 exemplars (-8,0%); el segueix La Vanguardia, de Barcelona, amb 49.535 exemplars (-7,9%%), i el tercer lloc no és per a cap diari ni de Madrid ni de Barcelona, és per un regional, La Voz de Galicia, amb 38.850 exemplars i el que ha tingut menys caiguda dels dotze del rànquing (-6,1%). El segon diari català amb la suma de vendes i subscripcions és El Periódico, amb només 16.168 exemplars (-9,2%).- Àmbit d’Estratègia