Una enquesta del Parlament Europeu a ciutadans de la UE d’entre 16 i 30 anys mostra que les xarxes socials són la seva principal font d’informació i que la majoria també són conscients dels riscos de la desinformació en línia.
L’augment dels preus i el cost de la vida són una preocupació per al 40% dels joves d’entre 16 i 30 anys que van participar en l’última enquesta a la joventut de l’Eurobaròmetre publicada recentment. Un terç dels enquestats va dir que creu que la UE hauria de centrar la seva atenció en el medi ambient i el canvi climàtic durant els propers cinc anys, mentre que el 31% creu que la situació econòmica i la creació d’ocupació haurien de ser una prioritat.
Gairebé tres de cada deu (29%) volen que la UE doni prioritat a la protecció social, el benestar i l’accés a l’assistència sanitària. Més d’un de cada cinc enquestats va destacar l’educació i la formació (27%), l’habitatge (23%) i la defensa i seguretat de la UE (21%) com a prioritats importants per a la UE.
Les xarxes socials superen la televisió com a principal font d’informació.- Les xarxes socials són la principal font d’informació sobre temes polítics i socials per al 42% dels enquestats d’entre 16 i 30 anys, i la televisió és la segona font més popular (39%). La preferència per la televisió és especialment notable entre els 25-30 anys. Aquesta franja d’edat també té més probabilitats d’utilitzar plataformes de notícies i ràdio en línia que els joves de 16 a 18 anys. Els participants més joves (16-18) depenen més de les xarxes socials (45%) que els de 25-30 anys (39%) i confien en els amics, la família o els companys per obtenir informació (29% enfront del 23%).
La televisió també segueix sent la principal font d’informació per als joves a Portugal (53%), Itàlia (52%), Eslovènia (45%) i França (43%). La premsa en línia i/o les plataformes de notícies i la ràdio són fonts d’informació per al 26% dels participants més joves i el 16% dels seus homòlegs més grans. A l’ edició de 2021 de l’enquesta, les principals fonts de notícies eren les xarxes socials i els llocs web de notícies (cadascun dels quals va ser esmentat pel 41% dels enquestats).
Els joves espanyols.- Concretament, l’Enquesta de Joventut 2024 recull que el 49% dels joves d’espanyols entre 16 i 30 anys utilitzen les xarxes socials per informar-se, fet que suposa un 7% per sobre de la mitjana dels joves de la Unió Europea.
Les xarxes socials superen així els percentatges de joves que s’informen a la televisió (44% i 39% a la UE ) i a les plataformes de notícies en línia (20% i 26% a la UE ). Entre les xarxes socials que s’utilitzen per obtenir informació, les més importants per als enquestats espanyols són: Instagram (51%), TikTok (43%), X/Twitter (36%), YouTube (32%) i Facebook (11%).
A grans trets, les preferències són les mateixes que les dels joves europeus, si bé aquests donen menys importància a X.
En aquest Eurobaròmetre Flash sobre la joventut, també s’indaga sobre l’exposició a la desinformació i les notícies falses dins dels set dies previs a l’enquesta, destacant que el 51% dels joves espanyols afirma haver-la patit sovint o molt sovint, mentre que només el 10% diu que ha estat mai o gairebé mai, decantant-se el 37% per alguna vegada.
En nou països de la UE, més de la meitat dels enquestats diuen haver estat exposats a la desinformació “sovint” o “molt sovint”, amb les proporcions més altes de Malta (59%), Hongria (58%), Grècia (57%), Luxemburg (55%) i Bèlgica (54%). Per contra, la proporció de persones que creuen que mai no han estat exposades a la desinformació i les notícies falses és la més alta a Romania (19%), seguida de Bulgària (11%). El 70% dels participants a l’enquesta confia en reconèixer la desinformació.
Els resultats complets de l’Enquesta de Joventut 2024 elaborada per l’Eurobaròmetre es poden trobar aquí.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: PE)
