Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

La intel·ligència artificial i la transformació del periodisme

La intel·ligència artificial i la transformació del periodisme

Sota la coordinació dels professors Francisco José Múrcia Verdú i Rubén Ramos Antón, m’ha arribat el llibre “La intel·ligència artificial i la transformació del periodisme. Narratives, aplicacions i eines” (Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones). El llibre realitza un diagnòstic de les eines i aplicacions que utilitza la intel·ligència artificial (IA) per crear noves narratives i generar contingut.

Integrat per nou capítols que aporten noves visions sobre les possibles aplicacions transformadores d’aquesta nova disciplina, el treball ofereix una visió estructurada i ben documentada que compon una excel·lent mostra dels darrers avenços científics respecte a l’ús de la IA en el periodisme des de diverses perspectives teòriques i metodològiques, entre elles:

– La regulació de la IA a la Unió Europea.

– La preparació dels periodistes i les redaccions davant del desenvolupament dels models d’IA.

– Oportunitats i riscos derivats de la implementació de la IA als mitjans públics europeus.

– Les possibilitats de futur de la IA al camp periodístic des de l’òptica de la lingüística computacional.

– Els discursos periodístics sobre la IA.

– La curació de continguts orientada a la creació de textos periodístics de qualitat recolzats en models d’IA.

– El funcionament dels xatbots d’IA generativa per millorar la distribució d’informació verificada.

El llibre que comentem compta amb l’aportació de 18 investigadors de deu centres universitaris diferents de reconegut prestigi, que han abordat aquesta temàtica d’estudi. Els diferents capítols conviden a repensar i cultivar una mirada crítica cap al rol de la tecnologia en el periodisme i la comunicació, a més d’aportar noves visions sobre les possibles aplicacions transformadores d’aquesta nova disciplina. I això afecta el personal investigador i els grups de recerca, però també el conjunt de les institucions acadèmiques. El volum ofereix una visió estructurada i ben documentada, que compon una excel·lent mostra dels darrers avenços científics respecte a l’ús de la intel·ligència artificial en el periodisme des de diverses perspectives teòriques i metodològiques.

El llibre ofereix moltes lectures, ja que es presenta com un volum armat per textos interactius que exigeixen respostes del lector i la seva participació. La seva lectura, totalment recomanable –diria que imprescindible– facilita, en definitiva, la comprensió de les claus de la intel·ligència artificial, les seves possibilitats i dificultats i constitueix una bona síntesi del saber científic sobre la qüestió.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Comunicación Social)