Segons un estudi del Govern Basc, la gent d’ Euskal Herria fa servir molt les xarxes socials… però no hi confia com a font d’informació. Segons el digital basc Teknopata.eus els mitjans de comunicació convencionals són les víctimes maltractades d’una relació tòxica. En els darrers anys, s’han tornat dependents de les plataformes de propaganda i mineria de dades que coneixem com a “xarxes socials” per difondre i, sovint, adquirir el seu contingut.
Segons l’estudi que esmenta Teknopata, darrere d’aquesta relació tòxica hi ha una forta creença. Un mite desenvolupat que s’ha convertit en una veritat universal i està gravat en pedra amb més força que els apòstols d’Arantzazu. Un mantra compost per quatre paraules, tan terrorífic com captivador: “tothom hi és”.
Però el digital basc ha trobat un motiu d’alegria: en el butlletí Journalism Focus de Pello Urzelai. Al número 16, el Gabinet de Prospectives Sociològiques del Govern Basc tracta un estudi publicat recentment: El títol és: Consum i confiança en mitjans de comunicació, continguts digitals i xarxes socials. Criden l’atenció les tres conclusions següents:
- És veritat: molta gent és activa en aquestes ‘xarxes socials’. Al País Basc, el 80% de les persones majors de 18 anys les utilitzen cada dia o gairebé cada dia. Aquesta xifra es duplicarà el 2023.
- Quan se’ls pregunta sobre les finalitats, però, només el 18% d’aquest 80% ho fa servir per informar sobre l’actualitat. És a dir: el 14,4% dels majors de 18 anys del País Basc.
- I finalment, quan es va preguntar sobre la confiança, Whatsapp i els serveis de missatgeria, Google News i agregadors de notícies similars, i les “xarxes socials” van ” suspendre” la prova, amb puntuacions de 4,0, 3,9 i 3,7, respectivament. Els mitjans de comunicació convencionals tampoc van obtenir una nota gaire bona, però tots van “aprovar”, encara que per poc: la ràdio va obtenir un 6,3; els mitjans impresos un 5,8; la televisió un 5,5 i els mitjans en línia un 5,2.
Així doncs, com informa Teknopata, som davant un conjunt interessant de dades i arguments per contrarestar el sant JGHD: no tota la gent és a les “xarxes socials”, però molta gent sí. Però els que les utilitzen per informar-se són molt pocs, i els donen molt poca credibilitat; considerablement menys que els mitjans de comunicació convencionals.
Així és: segons l’estudi, els mitjans audiovisuals dominen com a font de notícies, i el consum de diaris en paper ha baixat un 30% des del 2004, mentre que la ràdio ha experimentat un augment de 10 punts des del 2012. Sens dubte, són unes dades que val la pena examinar i repassar. Aquí tenim l’informe complet en PDF.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: teknopata.eus)
