Confiança en les notícies i una marca

Confiança en les notícies i una marca

Per STEFAN TEN TEIJE, estratega editorial sènior

L’editorial holandesa DPG Media està fent una cosa notable: ara ofereixen a tots els estudiants dels Països Baixos accés gratuït a les seves subscripcions digitals. Sense compromís.

És un dels molts intents internacionals de connectar el públic més jove amb les marques de notícies tradicionals. És un moviment intel·ligent: com poden els joves apreciar el valor del periodisme de qualitat si mai no han tingut l’oportunitat d’experimentar-lo?

Però la barrera no és només el preu o l’accés. No és tan senzill.

Fins i tot quan les notícies són gratuïtes, molts joves encara veuen poques raons per buscar-les. No és que estiguin desinteressats en el món que els envolta, però sovint senten que els formats tradicionals no parlen el seu idioma, que el to és massa distant o que l’allau d’actualitzacions s’afegeix a la sensació de sobrecàrrega en lloc de claredat.

Durant una xerrada amb dos professors de periodisme recentment, la nostra discussió es va centrar en els nostres propis hàbits de consum de notícies. Els vaig dir que havia llegit dos butlletins i escoltat un podcast aquell matí i, potser una mica tímidament, hi havia trobat molt més valor i satisfacció que desplaçant-me per les aplicacions de notícies. Van estar d’acord i van dir que havien fet el mateix. Tot i que encara insten els seus estudiants a seguir les notícies, els seus propis hàbits s’han desplaçat en altres llocs.

Com podem, amb bona consciència, exaltar les virtuts dels canals de notícies tradicionals quan, si som honestos, de vegades preferim nosaltres mateixos les versions “lleugeres”, “noves” o “no tradicionals”? Així que allà estàvem, tres forts defensors del periodisme, tots silenciosament desvinculats dels canals de notícies tradicionals i entusiasmats amb les alternatives.

Què ens diu això? Exploro un camí que podria ajudar a reconstruir la confiança. Comença per formular clarament una missió periodística, ser transparent sobre ella i presentar-la d’una manera que realment ressoni amb l’audiència a la qual serveix la missió.  (del newsletter de l’autor – il·lustració: Meta Data)