DECLARACIÓ DE ZURICH: els editors demanen regles clares sobre com l’IA gestiona el contingut periodístic

DECLARACIÓ DE ZURICH: els editors demanen regles clares sobre com l’IA gestiona el contingut periodístic

Les aplicacions d’intel·ligència artificial accedeixen a continguts periodístics, normalment sense el consentiment dels titulars dels drets, sense transparència i sense remuneració. Els productes d’IA generativa com ara ChatGPT, Perplexity i Google Gemini utilitzen l’aportació editorial per entrenar les seves aplicacions i generar respostes directes (p. ex., RAG de generació augmentada de recuperació).

Cinc regles vinculants per als proveïdors d’IA.- En aquest context, les associacions d’editors d’Alemanya, Àustria, Luxemburg i Suïssa van adoptar una declaració conjunta a Zuric. Demanen cinc regles vinculants sobre com les plataformes internacionals d’IA han de gestionar el contingut periodístic. Concretament, les aplicacions d’IA han de complir les obligacions en les àrees de transparència, divulgació de fonts, remuneració, responsabilitat i igualtat de tracte dels mitjans.

La Declaració de Zuric és un senyal important i urgent per a la protecció del contingut periodístic en l’era digital i una crida als polítics i a les mateixes plataformes perquè assumeixin la responsabilitat, abans que sigui massa tard. Sense regles clares sobre com la IA tracta el contingut periodístic, el model de negoci del periodisme s’erosionarà. S’ha de respectar plenament la propietat intel·lectual i s’ha de garantir la protecció dels drets d’autor dels continguts periodístics fins i tot en l’era digital.

Responsabilitat dels mitjans de comunicació: altes inversions.- En temps de desinformació i el (super)poder cada cop més gran dels algorismes i dels gegants tecnològics individuals, el periodisme professional és més important, però també més en risc que mai. A nivell mundial, a Europa, les empreses de mitjans s’enfronten a aquests reptes. Però amb l’erosió dels ingressos publicitaris que flueixen a Big Tech, la situació està resultant molt difícil.

Els editors estan invertint molt en transformació digital i ofertes innovadores. Es basen en estàndards de qualitat periodística provada i en la intel·ligència humana en el seu nucli. D’aquesta manera, en l’era de les notícies falses i les campanyes de desinformació, les empreses de mitjans creen confiança en una informació fiable que és rellevant per a la política democràtica. La Declaració de Zuric aborda la urgència de regles clares per a les plataformes d’IA perquè els mitjans periodístics puguin continuar oferint els seus serveis democràticament rellevants en el futur.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Voz de América)