Digital News Report 2024. Qualitat periodística i pluralitat: claus per a la confiança informativa a l’era de la IA

Digital News Report 2024. Qualitat periodística i pluralitat: claus per a la confiança informativa a l’era de la IA

L’informe d’aquest any de l’informe anual que elabora el Reuters Institute de la Universitat d’Oxfort sobre el consum de notícies a Espanya aprofundeix en la percepció que els espanyols tenen de l’ús de la intel·ligència artificial al Periodisme. També analitza quines són les funcions informatives més demanades pels ciutadans i el seu grau de satisfacció amb l’oferta temàtica dels mitjans. Finalment, es planteja quins criteris tenen al cap les audiències quan valoren la credibilitat de les notícies i estudia per primera vegada el grau de confiança que els mereixen les principals xarxes socials com a canals informatius.

En aquests temps incerts, les dades mostren la necessitat d’un periodisme de qualitat, independent i plural, capaç de superar la desconfiança i el desinterès a les notícies i combatre els bulls. La sobreabundància de continguts, l’absència de mecanismes de verificació, l’anonimat i la viralització ràpida de missatges —autèntics o falsos— produeixen conseqüències no només per a les empreses informatives, sinó també per a la societat en conjunt.

Intel·ligència artificial, confiança, evasió informativa, pagament per notícies, fonts, formats… Aquests són alguns dels temes que analitza el Digital News Report Espanya 2024, la versió espanyola del qual ha estat elaborada pels professors de la Universitat de Navarra Alfonso Vara, Roncesvalls Labià, Maria F. Novoa Jaso i Aurken Sierra. El podeu llegir en aquest enllaç. També podeu accedir al resum executiu del Digital News Report 2024 global des d’aquí.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Reuters Institute)