La Generalitat va disparar la seva inversió publicitària l’any passat, fins als 44 milions d’euros, la qual cosa significa un 28% més que a l’exercici anterior, és a dir, va superar en 10 milions d’euros el pressupost executat el 2022, segons publica Dircomfidencial. Des que hi ha registres públics -2009- mai el Govern català s’havia acostat a aquesta xifra, ja que els últims anys s’ha mogut al voltant dels 30 milions d’euros anuals.
Aquest pressupost rècord -també el més alt entre els anunciants del país- va ser gestionat per una desena d’agències de mitjans, entre les quals figuren Carat, Havas Media, WaveMaker, Adsmurai, Publicis Media o Rebold.
El diari confidencial madrileny recorda que el 2023 va ser l’any previ a les eleccions autonòmiques del passat 12 de maig. Un Govern d’ERC encapçalat per Pere Aragonès va donar pas en aquell moment a un altre del PSC, liderat per l’actual president Salvador Illa.
Com en anys anteriors, el grup privat de mitjans més beneficiat per la Generalitat va ser Godó, que va rebre més de 5,3 milions d’euros entre els seus principals actius (La Vanguardia, RAC 1 i Mundo Deportivo), mentre que Prensa Ibèrica va rebre 4 milions d’euros. També van tenir una participació rellevant en la planificació de la Generalitat el diari Ara, que va superar els 2,2 milions d’euros, mentre que Prisa va superar àmpliament el milió d’euros. Malgrat tot, els mitjans públics van ser, en conjunt, els que més publicitat institucional van rebre, amb 5,6 milions d’euros (TVC i Catalunya Ràdio).
El mitjà preferit per l’Executiu català per difondre les campanyes va ser l’any passat Internet, amb una quota del 38%. Aquí el grup més beneficiat va ser Godó Online, que va rebre 1,48 milions d’euros, un 43% més del percebut el 2022. Més important encara va ser la millora d’El Periódico, que va ingressar 1 milió d’euros, pràcticament el doble que a l’exercici anterior. Molt a prop es va situar Ara, també amb 1 milió d’euros percebuts, gairebé igual que el 2022.
Entre els nadius digitals catalans, El Nacional va obtenir 654.000 euros i Nació Digital, 583.000 euros, sempre segons la informació de Dircomfidencial. Entre les primeres posicions dels diaris sense versió impresa també apareixen Público (372.000 euros) i ElDiario.es (253.000 euros). Altres grans digitals d’àmbit estatal van rebre quantitats menors, com ara El Confidencial (20.000 euros), El Mundo (7.800 euros) o l’ABC (9.900 euros). Els mitjans en línia de Prisa van obtenir 156.000 euros en total.
El segon suport publicitari preferit pel govern català van ser els mitjans impresos. Van rebre el 25% de les campanyes, amb una quota de mercat de tot just el 12%. Novament, La Vanguardia lidera aquest segment, amb 1,6 milions d’euros rebuts, la mateixa quantitat que el 2022. El Periódico va ingressar 1,5 milions d’euros més, un 20% més. I Ara va ser tercer, amb 1,2 milions d’euros, també un 20% més. El primer mitjà d’àmbit estatal a aparèixer al rànquing és 20 Minutos, que va obtenir 191.000 euros, per 185.000 que va rebre El País (+66%); El Mundo, per part seva, va ingressar 18.000 euros, la mateixa quantitat que l’ABC.
Les emissores de ràdio van ser presents al 14% de les campanyes planificades pel Govern de Catalunya. Aquí hi ha un líder molt destacat, que és RAC1 (1,7 milions d’euros), a qui segueix la pública Catalunya Ràdio (875.000 euros). Entre els mitjans espanyols, la SER es va emportar 538.000 euros i Onda Cero va rebre 359.000 euros; la COPE es va acontentar amb 118.000 euros.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Més Vilaseca)