Com la majoria d’indústries de l’era digital, els mitjans de comunicació estan evolucionant i canviant a una velocitat impressionant per mantenir-se al dia de les últimes tendències i desenvolupaments. En acurat treball, Qualifio -la plataforma SaaS líder a Europa de màrqueting interactiu i recopilació de dades- fa una ullada als cinc reptes més importants als quals s’enfronten actualment les editorials digitals i els grups de mitjans de comunicació al món digital.
Repassem un a un quins són aquests reptes detectats per Qualifio:
Transformació digital estructural.- Els mitjans de comunicació s’enfronten a una transició complexa que afecta tots els nivells de l’organització: des de les redaccions fins a les estratègies corporatives. La disminució d’audiències en formats tradicionals, l’adaptació a nous canals de distribució i la competència amb gegants tecnològics pels ingressos publicitaris requereixen solucions tecnològiques innovadores, especialment al voltant del coneixement i la segmentació d’audiències. La clau és invertir en eines que permetin captar dades pròpies i activar models de monetització més sostenibles.
La fi de les galetes de tercers.- Amb l’eliminació progressiva de les galetes de tercers, una mesura ja adoptada per la majoria dels navegadors, els mitjans han d’adoptar noves estratègies basades en first-party i zero-party dades. Aquesta transició, lluny de ser un obstacle, representa una oportunitat per desenvolupar relacions més directes i transparents amb els lectors, fonamentades en la confiança i l’intercanvi de valor. D’aquesta manera, comptar amb una estratègia clara de recopilació de dades consentides esdevé essencial per garantir la viabilitat del negoci a mitjà i llarg termini.
Coneixement profund de l’audiència.- Tenir una gran audiència ja no n’hi ha prou, i ara és imprescindible conèixer-la. En un entorn marcat per la privadesa i la regulació, com el RGPD a Europa, els mitjans han de buscar mecanismes eficaços per entendre millor els interessos i expectatives dels seus usuaris. El màrqueting interactiu a través de tests, enquestes, jocs o concursos es presenta com una via eficaç per transformar usuaris anònims en perfils coneguts i accionables.
Redefinir l’intercanvi de valor al contingut digital.- Tot i que la informació de qualitat té un cost, encara persisteix una certa resistència a pagar per continguts digitals, un repte que no és només econòmic, sinó també relacional, pel qual els mitjans han d’oferir experiències d’usuari que justifiquin el valor del contingut, incentivant així la conversió i la lleialtat. El concepte d’intercanvi de valor és molt important en els mitjans de comunicació. En proporcionar informació i contingut fiables i d’alta qualitat, combinats amb una experiència de marca impecable, un editor complirà la seva part de l’intercanvi. Així, animarà el lector a compartir les seves dades personals a canvi del valor informatiu que l’editor ofereix.
Comprendre i connectar amb la Generació Z.- Aquesta generació més jove representa un dels majors reptes i oportunitats per als mitjans, ja que el seu consum informatiu està marcat per la immediatesa, la personalització i una clara preferència per canals com ara xarxes socials o plataformes de streaming. Per connectar-hi, els mitjans han de replantejar el to, el format i l’estratègia de distribució. La Generació Z valora l’autenticitat, cerca experiències digitals dinàmiques i està disposada a pagar per contingut que percebi com a valuós, sempre que aquest es presenti en els termes que ells demanen. La Generació Z, a més, són els consumidors i els decisors del demà, per la qual cosa serà absolutament clau que els editors coneguin i entenguin aquesta generació de lectors. No s’assemblen a cap generació anterior, donada la seva immersió en el món digital, per la qual cosa complir les seves expectatives i necessitats hauria de ser una prioritat màxima per a tots els actors de la indústria, ja que hi ha un gran potencial i oportunitats disponibles!
En relació amb aquests cinc reptes, QuentinPaquot, CEO de Qualifio, ha explicat que “l’adaptació a aquests desafiaments no és una opció, sinó una necessitat estratègica per als mitjans que vulguin mantenir la seva rellevància i competitivitat en el món digital. Tenim el repte d’integrar solucions interactives, apostar per recollir dades pròpies”.
Si volem saber més sobre com els grups de mitjans de comunicació s’enfronten al futur en el món digital i com utilitzen experiències interactives i estratègies de recopilació de dades, el lector d’El Bloc de l’Estanis pot descarregar-se el llibre electrònic de Qualifio i descobrir més sobre com els grups de mitjans de comunicació i les editorials digitals afronten el futur en el món digital.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Qualifio)