Els nens com a consumidors de notícies

Els nens com a consumidors de notícies

The Fix publica un article d’anàlisi de la periodista Priyal Shah que, sota el títol “Els nens com a consumidors de notícies: el pla d’un diari eslovè per a un periodisme amigable amb la infància”, explica com el diari en línia gratuït eslovè Časoris participa i promou els hàbits de lectura de notícies en els nens.

Shah explica des de  The Fix com la periodista i editora executiva del diari nacional d’Eslovènia Delo, Sonja Merljak Zdovc, es va adonar de la pèrdua inevitable de tota una generació com a lectores de notícies. “Tenim una generació de pares que no llegeixen els diaris. Donant lloc a una generació de nens que no només no llegeixen sinó que no saben què és un diari”. Per a l’editora, la pèrdua de les generacions futures com a lectors de notícies és una gran preocupació.

Merljak Zdovc va decidir canviar això i crear la propera generació de lectors de notícies. Per tant, Časoris es va fundar l’any 2015 com un diari en línia gratuït dirigit a nens eslovens d’entre 6 i 12 anys. El nom en si és un joc de paraules sobre “diari” (časopis) i “dibuix” (risati). Malgrat el seu públic objectiu, Časoris funciona com qualsevol diari tradicional. Té seccions de política, negocis, esports i entreteniment. “Časoris és com qualsevol diari per a adults, però per a gent petita, és a dir, per a nois i noies estudiants.”

Actualment Časoris té 13.000 visitants mensuals als seus llocs web. Aquest número no és un reflex dels seus lectors, ja que molts nens accedeixen a aquest diari en línia des de l’adreça IP de la seva escola. El punt de venda continua sent gratuït mitjançant la realització de tallers i la recepció de subvencions. Han organitzat diversos tallers i esdeveniments d’alfabetització mediàtica, més recentment a través del Fons de capital de notícies de Google News Initiative, i han rebut subvencions d’Internews, l’ambaixada dels EUA a Ljubljana i altres.

L’experiència de Časoris pot ajudar els editors de mitjans a aprendre a implicar els nens com a consumidors i també ajudar-los a ampliar la seva base de lectors. Merljak Zdovc diu: “Per descomptat, recomanaria que els mitjans tradicionals incloguin contingut que sigui en benefici dels nens. Això no només els ajudaria amb els seus negocis, sinó que també ajudaria els nens a adquirir habilitats de lectura i alfabetització”.

Merljak Zdovc esmenta “Un diari per a adults pot aprendre molt d’un diari infantil: com atraure l’audiència, com parlar amb l’audiència i com incloure l’audiència. Això és el que estem fent amb els nens tot el temps. Sempre intentem esbrinar què és important per a ells i com oferir-ho”. En aquest enllaç podeu llegir les quatre maneres de donar notícies als nens.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Časoris)