La Northwestern University School of Journalism ha publicat la 3a edició del seu informe sobre l’estat dels mitjans de comunicació locals als Estats Units. Això els va permetre identificar 206 comtats nord-americans sense mitjans locals. Per contrarestar aquesta alarmant observació, l’informe també destaca els “punts brillants”, mitjans locals que han aconseguit desenvolupar un model sostenible. Dotze directius van ser entrevistats per presentar les claus del seu èxit.
Un “mur del temps” en lloc d’un mur de pagament.- La majoria dels mitjans presentats han adoptat un model sense ànim de lucre i ofereixen accés gratuït als seus continguts. Però per oferir una compensació als lectors que els donen suport, alguns estan innovant. Aquest és el cas del mitjà en línia BoiseDev, amb seu a Idaho. Des del 2019, ha implementat un “mur del temps”, que permet als membres tenir accés anticipat als articles que publica. “El mur del temps per si sol no resumeix la nostra proposta de valor, però és un dels elements que afegeix valor als nostres lectors”, explica Kara Johnson, cofundadora dels mitjans. Concretament, els lectors no socis només tenen accés als articles més recents un cop transcorregut un període determinat (aquest període no està especificat).
Invertir en les relacions amb el públic.- Un dels punts comuns dels 12 mitjans és haver posat èmfasi en l’escolta del seu públic i dels seus problemes per poder-los servir millor. Per aconseguir-ho, molts han creat una posició de gestor de compromís públic. És el cas, per exemple, del Salt Lake Tribune, on un editor s’encarrega de “organitzar esdeveniments entre diferents comunitats i periodistes, establir relacions amb fonts potencials, generar confiança i, de vegades, només ser visible”. En la mateixa línia, The Sahan Journal ha establert “hores d’oficina” a les mediateques, durant les quals els periodistes estan presents i disponibles per respondre les preguntes del públic i entendre els temes que els interessen.
Recompenseu els empleats lleials amb comparticions de mitjans.- Fundat el 1995, Seven Days és un diari setmanal gratuït a Vermont. Per anticipar-se a la propera jubilació d’un dels cofundadors, propietari al 50% dels mitjans, es van oferir bonificacions anuals als empleats existents a partir de l’any 2010, per permetre’ls comprar gradualment les seves accions. Avui, cadascun té el 12% de les accions. Des del 2019, la resta d’empleats del grup estan associats i ara en tenen un 1% cadascun. “L’objectiu era premiar aquests empleats fidels, però també crear un grup multigeneracional que representés diferents departaments que se sentin vists i apreciats, i que actuen com a propietaris”, explica Paula Routly, cofundadora de Seven Days.
Desenvolupar col·laboracions entre mitjans locals.- Un altre punt en comú: col·laboren amb altres mitjans locals i comparteixen els seus continguts per tal de donar-los més visibilitat. Això és el que els mitjans d’investigació locals Public Source ofereixen des dels seus inicis. Un model adoptat a França per Splann!. Els mitjans de Pittsburgh també col·laboren regularment amb el personal editorial de la ràdio pública local i altres actors locals purs en les investigacions. Per la seva banda, el mitjà en línia Bridge Michigan ofereix la compartició dels seus articles mitjançant un acord de sindicació amb la Michigan Press Association. Aquest acord permet als mitjans membres accedir al contingut de Bridge Michigan a baix cost i compartir-lo a les seves pròpies plataformes.
Us proposem descobrir les dotze entrevistes a directius de mitjans locals dels Estats Units d’Amèrica des d’aquest enllaç.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Northwestern University)