Quants mitjans locals hi ha a França? Aquesta és la pregunta que Ouest Médialab (laboratori francès de mitjans locals, obert i col·laboratiu) va intentar respondre recentment. En el seu cens de 2024 es van identificar 2.638 redaccions locals. Després d’un projecte inicial llançat el 2019, aquest estudi, únic i rellevant, és el resultat d’un treball de recollida de dades juntament amb una convocatòria de contribucions dels mitjans locals. Té en compte la redacció de periòdics, televisió, ràdio i mitjans en línia que conformen el panorama mediàtic de les regions franceses.
Aquests equips editorials es distribueixen entre 2.033 capçaleres de mitjans diferents. Ouest-France és, per exemple, el grup amb més redaccions locals (59).
Entre el 2019 i el 2024, s’han afegit 1.101 redaccions a la seva base de dades, la qual cosa no correspon a tantes creacions mediàtiques. En efecte, 724 emissores de ràdio locals s’han integrat gràcies a la llista de membres del Syndicat National des Radios Libres (SNRL), així com a les oficines locals de France 3 a les regions (99). Al llarg del període es van produir una trentena de creacions de mitjans locals i una quinzena de desaparicions.
Un panorama mediàtic plural
Aquest cens permet veure com de divers és el panorama mediàtic a França. Si es pren l’exemple de la metròpoli de Nantes -per esmentar-ne un-, la regió compta amb 59 redaccions locals. S’hi troben mitjans tradicionals amb la redacció dels títols PQR: Ouest-France i Presse Océan. Però també els mitjans de servei públic amb les antenes de France 3 i France Bleu, establerts als territoris des dels anys setanta, les ràdios associatives com SUN o Euradio, o les privades, com RCA o Alouette arribades a partir dels anys vuitanta; també tenen diaris especialitzats, com el Business Journal o L’Informateur Judicial d’Economia, publicacions culturals gratuïtes, com Kostar o Grabuge, o mitjans més compromesos, com La Lettre à Lulu o Les Autres Possibles. Finalment, hi ha mitjans 100% digitals com Mediacités, Vlipp o més recentment el butlletí L’Essentiel Nantes. Una diversitat que també s’observa en altres territoris, però que es manté més forta a les metròpolis.
Una nova metodologia
Aquestes dades es van recollir d’organitzacions professionals, institucions i els mateixos mitjans de comunicació, agregades i després mapejades pel periodista de dades Denis Vannier, de l’estudi Le Plan, i l’equip d’Ouest Médialab. El tractament automàtic de dades també va permetre revisar 5.000 llocs web en col·laboració amb Polytech Nantes. Mitjançant l’anàlisi del contingut de les pàgines d’inici dels llocs de notícies, l’ús de la intel·ligència artificial ha ajudat a determinar el caràcter local d’un mitjà de comunicació.
Següents passos
Ouest Médialab es marca l’objectiu d’actualitzar aquest mapa cada any i complementar-lo amb noves dades, començant pel nombre de redacció. També s’està treballant per identificar tots els mitjans de comunicació de les autoritats locals, relacionats amb la comunicació pública, però que tenen un paper complementari en la informació local. Una altra àrea de treball és identificar els creadors de contingut i influencers locals.
Aquest cens no és exhaustiu i alguns mitjans no reconeguts per organitzacions o institucions professionals poden haver escapat a l’atenció dels autors de l’estudi. Podeu accedir a la a cartografia dels mitjans locals a França des d’aquest enllaç.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: OM)