Innovació i viabilitat, dues aportacions de la digitalització a la premsa local

Innovació i viabilitat, dues aportacions de la digitalització a la premsa local

Ámbitos, la revista internacional de Comunicació, publica en el seu número 64 (edició Primavera) un interessantíssim treball d’Aida Martori Muntsant, doctora en comunicació, periodista i professora, que porta per títol “Premsa local davant de la digitalització: innovació i viabilitat del periodisme de proximitat”. L’article, amb una metodologia basada en l’estudi de casos (Flyvbjerg, 2006; Vennesson, 2008) a Catalunya, es fixa en la integració de la innovació a la premsa de proximitat, per a la seva necessària adaptació a l’escenari digital. Per l’elaboració d’aquest treball, la seva autora ha entrevistat a una vintena d’editors de mitjans associats a l’ACPC.

Els resultats del treball mostren que la innovació està estretament vinculada a la viabilitat dels projectes, i que la integració de la premsa local a l’era digital depèn de la consecució d’un model de negoci solvent. A més, la investigació conclou que el sector està poc articulat per fer front a aquest repte, i que està esperant que mitjans més grans trobin un model que puguin replicar a escala local.

Segons la professora Martori Muntsant, l’adaptació a l’era digital i a les noves dinàmiques comunicatives són desafiaments que estan encarant les empreses de premsa local. Fruit de les transformacions que es donen a l’ecosistema mediàtic, la innovació esdevé nuclear per garantir l’èxit d’aquests projectes. La necessitat d’introduir canvis als mitjans de proximitat es dóna en una tendència de concentració de la propietat i globalització, i implica la creació de models de gestió del canvi organitzacional, tenint en compte que no és un procés lineal”.

Podem llegir el text sencer d’aquesta aportació al futur de la premsa de proximitat en aquest enllaç de la Revista Ámbitos.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: EUSDR)