La popularització d’Internet ha col·locat la premsa local a l’escenari mundial amb productes útils per a tots els usuaris interessats en informacions molt “focalitzades”. Actualment, en espera d’una millor definició del model de negoci i de l’arquetip comunicatiu, la premsa local ha decidit mantenir-se a la xarxa per no perdre el tren del futur. Així ho escriu el professor Xose López Garcia, catedràtic de periodisme de la Universitat de Santiago de Compostela, en un extens treball publicat a la revista Telos, de la Fundación Telefónica.
El professor López García creu que la premsa local, després de diversos anys a Internet –la majoria de les publicacions supera els quatre anys–, “encara no ha definit amb claredat els seus objectius, però ja ha assumit com un fet definitiu que la seva opció per intervenir amb èxit a l’era digital, al marge de les estratègies concretes, inclou la continuïtat dels productes que ha posat en marxa a la teranyina mundial”. En aquest temps, segons el catedràtic gallec, s’han consolidat productes amb diverses característiques que han incrementat l’oferta d’informació, han arribat als ciutadans més joves i han descobert que “el ciberperiodisme compta amb trets característics que no tenien les modalitats precedents (la hipertextualitat, la multimedialitat i la interactivitat, entre d’altres)”.
El treball “La premsa local a Internet” és tota una declaració d’intencion sobre com ha de ser i quin futur te la premsa de proximitat. L’autor de l’article reconeix que “tot i caminar per la Xarxa amb projectes destinats sobretot a «estar presents», el cert és que han prosseguit una especialització en la informació local”. López García creu que des de la seva entrada a la Xarxa, els editors locals han dedicat els seus esforços “a allò que millor saben fer: informació de proximitat”, tot reconeixent que “les dades indiquen que han encertat amb la seva elecció”. De fet -ens diu- les tendències actuals han tornat a situar la proximitat amb un paper estratègic en el món de la comunicació. Per l’autor del treball, l’àmbit local ja no és un àmbit minoritari, “sinó un sector fonamental en les estratègies de comunicació moderna. I, en aquest desafiament per al nou mil·lenni, la premsa local amb presència a la Xarxa de xarxes parteix en bona posició per guanyar el futur”.
Us recomanem l’article sencer, que trobareu en aquest enllaç.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Fundación Telefónica)