Segons el Pew Research Center, un de cada cinc nord-americans recorre regularment als influencers a les xarxes socials per obtenir notícies. Tot i que això marca un canvi en la manera en què el públic consumeix els mitjans, des de notícies digitals estàndard fins a contingut de vídeo i àudio social, no significa la fi del periodisme tradicional.
De fet, és tot el contrari. Presenta una oportunitat perquè els periodistes i les organitzacions de mitjans s’adaptin i prosperin en un nou entorn mediàtic. En altres paraules, poden recuperar el públic o, si més no, compartir-los.
Pew defineix els influencers de notícies com “persones que publiquen regularment sobre esdeveniments actuals i temes cívics a les xarxes socials.
Com resumeix molt bé Gregory Galant a Poynter, “els influencers de notícies poden ser periodistes que estan o estaven afiliats a una organització de notícies o creadors de contingut independents, però han de ser persones i no organitzacions”.
L’estudi de Pew mostra que gairebé dos terços dels nord-americans diuen que els influencers de les notícies els han ajudat a entendre millor els esdeveniments actuals i els problemes cívics. Els influencers de les notícies interactuen directament amb el seu públic compartint contingut digerible d’una manera que genera confiança, que, al seu torn, genera visites de retorn i compromís. Han aprofitat el mateix amb què els mitjans tradicionals lluiten cada cop més: la relació.
A mesura que els públics s’han segmentat més, un missatge únic ja no té ressò. Simplement treure contingut amb un punt de vista singular ja no és efectiu. En canvi, els mitjans de comunicació haurien de plantejar-se explorar maneres d’imitar les estratègies dels influencers per implicar el públic.
Però com? Per Gregory Galant, aprofitant les habilitats fonamentals que han mantingut la nostra indústria durant generacions: narració i ètica.
Els influencers de notícies -afirma a Poynter- són fonts secundàries que confien en els informes principals dels periodistes per oferir contingut rellevant a les seves audiències. Sense aquesta feina, tindrien poc a compartir, la qual cosa significa que el paper del periodisme segueix sent inestimable. Els influencers de les notícies també són controlats constantment per difondre informació errònia, ja que no estan obligats a seguir les directrius i estàndards editorials.
Els periodistes poden començar agafant una pàgina del manual de relacions públiques. La vida d’una història es pot allargar més enllà dels murs digitals d’un lloc de notícies quan el periodista apareix a altres plataformes, incloses les plataformes de xarxes socials emergents després de la publicació de la història. Poden anar a un podcast, fer un AMA a Reddit o crear un vídeo breu per a TikTok.
Sortir de darrere del teló i compartir més informació sobre qui són, com van recopilar els fets i amb qui van parlar “a l’escena” són maneres fàcils de crear una relació i fomentar el compromís. També afegeix una capa de legitimitat a la narració d’històries que el públic anhela en aquesta era de desinformació, una cosa que un influencer no pot oferir mai, sense importar quants seguidors tinguin.
Segons les conclusions de l’estudi de Pew, és hora de pensar en l’augment d’influencers de notícies no com una amenaça per al periodisme, sinó una crida a l’acció. “Els nostres valors periodístics segueixen sent essencials i, si la indústria dels mitjans de comunicació s’adapta, podrem garantir que les notícies reals segueixin sent la font d’informació de confiança”.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Daily Maverick)