Premsa local sense agències

Premsa local sense agències

La notícia més comentada entre els que s’ocupen de diaris als Estats Units aquests darrers dies ha estat la negativa a utilitzar els serveis de l’ agència Associated Press per part de dues grans empreses de diaris, Gannett i McClatchy: Gannett és l’editor de més de 500 mitjans digitals i diaris impresos, inclòs  USA Today, un dels pocs diaris nacionals importants dels EUA; McClatchy publica una trentena de diaris (inclosos el Miami Herald i el Sacramento Bee) i diversos llocs de notícies. La immensa majoria de les capçaleres d’aquests editors són de premsa local.

Associated Press és l’agència de notícies internacional més famosa i valorada, creada el 1846 per un consorci de diaris de Nova York per compartir costos i treballs de cobertura periodística. Des d’aleshores s’ha convertit en un servei essencial per a quasi tots els diaris nord-americans i per a molts diaris internacionals, oferint notícies, imatges, articles que requereixen compromisos i inversions impossibles per a un únic diari: crear una enorme xarxa de redacció i corresponsals arreu del món. Molts diaris nord-americans (i també alguns d’europeus) sempre han acollit diversos articles -sobretot sobre esdeveniments internacionals- signats simplement “AP”.

Per aquest motiu, l’elecció de  Gannett i McClatchy es considera històrica i exemplar: els seus motius són una reducció de costos (els serveis d’AP encara són cars) i una idea -encara per confirmar- que l’oferta de notícies en línia fa que el servei d’AP per als diaris locals és menys competitiva i és més important pels editors canviar les prioritats a la informació de proximitat. Les editores afirmen que la intenció és invertir els diners estalviats en redaccions i periodisme, en el que s’entén com una aposta per millorar la informació local.- Bemediatic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: apnews.com)