Més de dos terços de les 100 empreses darrere de les eines d’IA més utilitzades i recomanades pels periodistes no són prou transparents sobre la seva propietat, les seves finances i altres dades crítiques, segons un nou informe publicat pel Centre d’Investigació de Mitjans i Periodisme, que comenta al web de l’Institut Reuters Laura Oliver.
L’estudi explora la propietat privada de les eines d’IA que utilitzen habitualment els periodistes per a la verificació de fets, la generació de contingut i la recollida de notícies i la influència que la propietat pot tenir en el seu funcionament. Aquesta investigació suggereix que la transparència financera total és especialment escassa: només 24 de les 100 empreses cobertes compartien informació sobre els seus ingressos i només 43 van posar a disposició el seu finançament total.
“Per mantenir la integritat del periodisme en l’era de la IA, és essencial entendre qui té una participació en aquestes empreses d’eines d’IA i com l’utilitzen els mitjans de comunicació. Això garantirà la protecció dels consumidors, la democràcia i la veritat”, diu el resum executiu de l’informe, un treball escrit per Sydney Martin i editat per Marius Dragomir, que estudia 100 eines d’IA utilitzades per les redaccions de tot el món, des de Dataminr i Notion fins a Grammarly i Jaspar AI.
Entendre qui finança el desenvolupament de les eines d’IA utilitzades pels periodistes i les redaccions és important: si els humans poden introduir biaixos a les eines d’IA durant el procés de desenvolupament, també s’hauria de qüestionar qualsevol influència potencial de la persona que paga aquests programadors i desenvolupadors, segons Sydney Martin.
El lector d’El Bloc de l’Estanis pot accedir a l’estudi “Control Beyond Code. Ownership and Financial Insights of AI Used in Journalism” des d’aquest enllaç.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: TRPlane.com)