“Tendències i prediccions de periodisme, mitjans de comunicació i tecnologia”, estudi de l’Institut Reuters

“Tendències i prediccions de periodisme, mitjans de comunicació i tecnologia”, estudi de l’Institut Reuters

El darrer informe de l’Institut Reuters posa el talent tecnològic en una primera posició, ja que els líders de notícies busquen aprofitar el millor de la intel·ligència artificial, el vídeo social i els paquets de subscripció, com destaca en el seu resum Jacob Granger, de Jourmalism.co, que puntualitza com la confiança és baixa a la indústria de les notícies a mesura que avança cap al 2025, segons l’informe anual de l’Institut Reuters, Tendències i prediccions de periodisme, mitjans i tecnologia 2025 , publicat el 9 de gener de 2025. Això es basa en una enquesta a 326 líders digitals de 51 països i territoris.

En una setmana en què Meta va abandonar les seves responsabilitats en la verificació de fets, Louise Pettersson, redactora en cap de Sjællandske Medier, sembla que ja tenia raó sobre els diners: “Volen treure profit del nostre contingut únic, però es neguen a reconèixer-nos per això, ja sigui mitjançant el trànsit o el pagament, en particular, és profundament problemàtic”.

Matthias Streitz, cap d’Innovació editorial de  Der Spiegel, tampoc no va estar lluny: “Tot i que algunes plataformes han deixat de preocupar-se per la informació correcta (X), d’altres es mantenen i sorgeixen noves oportunitats interessants (algunes plataformes d’IA).

Els nous líders lamenten els nombrosos reptes de l’any que ve; tecnologia que farà que les falsedats siguin més convincents, polítics que reprimeixen la premsa, talent que és més difícil d’aconseguir, ingressos que s’estan esgotant, informes que són més difícils d’aparèixer contra creadors més forts sense els mateixos valors.

Però Streitz i els autors de l’informe, Nic Newman i Federica Cherubini, també veuen bons resultats: “Els temps de canvi també ofereixen noves oportunitats. Una gran part de la tasca dels líders de notícies l’any que ve serà redefinir el paper i el valor de les institucions periodístiques en una era de polarització, desinformació i contingut súper abundant d’una manera que ressona tant amb el personal com amb el públic”.

Aleshores, quins són els positius i les oportunitats per a la vostra redacció enmig del caos?, es pregunta Jacob Granger en el seu resum.

És hora d’unir-se contra empreses d’IA

Tres quartes parts (74 per cent) dels líders de notícies s’estan preparant per a una caiguda del trànsit de cerca de referències als seus llocs web, un èxode no diferent al de les plataformes propietat de Meta, Facebook (67 per cent) i X (50 per cent) durant l’últim any. dos anys. Tot i que les dades de Chartbeat no donen suport a aquestes preocupacions pel que fa al trànsit de cerca, l’arribada de la cerca de ChatGPT i les visions generals d’IA de Google podrien consolidar les desigualtats entre les empreses de notícies grans i petites.

L’informe reconeix que la majoria dels enquestats provenen d’organitzacions de notícies sense acords d’IA (i/o és poc probable que els assegurin). Al voltant de tres quartes parts (72%) creuen que l’única resposta és trobar convenis col·lectius que beneficiïn tot l’ecosistema informatiu que ha començat a sorgir.

Puja al carro dels vídeos socials

Les plataformes heretades X i Facebook han trencat els llaços amb la indústria de les notícies i els editors respondran de la mateixa manera. Estaran més presents a plataformes de vídeo social com YouTube (52 per cent), TikTok (48 per cent) i Instagram propietat de Meta (43 per cent), amb l’esperança de guanyar-se la gent jove i guanyar diners en el procés.

Els creadors de contingut estan disposats a col·laborar

Tres quartes parts (el 73%) estan mirant els productes juvenils aquest any com una manera de capturar la multitud esquiva de la Gen Z. Aquesta cohort és cada cop més conquistada per personalitats en línia que “parlen el seu idioma” i no s’han de subestimar en la seva influència. Es tracta d’una barreja de periodistes que han trobat maneres de fusionar els informes de notícies i els formats moderns, i de creadors que amplifiquen les teories de la conspiració.

El jurat està decidint si l’atracció del públic jove cap als influencers és bona o dolenta per al periodisme. Cap de les dues opcions elimina una altra manera d’avançar: trobar maneres de treballar amb creadors de contingut que s’han assegurat la confiança de la gent de la Gen Z.

Un bon exemple el ve del lloc web de notícies romanès PressOne , que s’ha associat amb influencers durant els darrers tres anys. La gerent de xarxes socials, Mălina Gîndu, va dir que hi havia un benefici mutu per ambdues parts: l’organització de notícies va descobrir una multitud més jove a Instagram, mentre que els influencers van guanyar una mica de credibilitat.

Menys és més

No només els joves es beneficien d’adoptar un enfocament més mesurat. El públic de totes les edats està sentint l’esgotament i la negativitat d’un món constantment atrapat per la guerra, els desastres naturals i els assassinats.

Simplificar les notícies en mossegades manejables sembla ser la direcció del viatge. Els explicadors diaris, els podcasts i la fotografia són algunes de les maneres clau en què els líders de notícies pretenen arribar al públic només amb les notícies essencials.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: OQCQ)