A mesura que la IA penetra cada cop més en tots els àmbits de la vida —la tecnologia, l’empresa, l’educació, la salut—, el periodisme s’enfronta a reptes i oportunitats enormes. NEXTDIGIMÈDIA és un projecte que arriba en un moment crític: intentar entendre, mesurar i guiar el canvi que acompanya aquesta irrupció tecnològica en els mitjans digitals espanyols.
Segons llegim a les xarxes, NEXTDIGIMÈDIA està concedit dins de la convocatòria Proyectos de Generación de Conocimiento 2024 del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats d’Espanya. Té una durada de quatre anys (2025-2029) i reuneix un total de 55 investigadors, majoritàriament de la Universitat de Navarra i de la Universitat de Santiago de Compostel·la, acompanyats d’altres experts d’universitats espanyoles i estrangeres. És part de la convocatòria més competida de l’Estat, que el 2024 va destinar 655 milions d’euros a projectes de recerca fonamental.
L’organisme responsable és la Universitat de Navarra, mitjançant el seu Centre de Recerca Digital, i és coordinat des de la Facultat de Comunicació. Es tracta d’un equip interdisciplinari que combina recerca en comunicació, economia, intel·ligència artificial i periodisme digital. L’objectiu és radiografiar els models d’adopció de la IA als mitjans digitals i analitzar-ne els efectes, però també mirar cap al futur amb metodologies d’escenaris que ajudin la professió a encarar els reptes que vindran.
Entre els seus objectius principals hi ha identificar com adopten la IA els mitjans digitals espanyols, quins impactes té en la producció, verificació i distribució de continguts, i com transforma la relació amb les audiències.
També es vol estudiar la presència de la IA en la cadena de valor del periodisme, la seva incidència en la qualitat informativa i la independència editorial, així com els riscos ètics associats.
NEXTDIGIMÈDIA compta amb el suport de quinze entitats i empreses periodístiques de pes: Reporters Without Borders (RSF) a Espanya, CLABE, l’Associació de la Premsa de Madrid, Dircom, EITB, la Corporación de Servizos Audiovisuais de Galícia, SER, Cadena SER Euskadi, El Correo Gallego, Galicia Confidencial, el Colegio de Xornalistes de Galícia, imaxin i CAFI, entre d’altres. Aquesta aliança amb el món professional és un dels punts forts del projecte.
El valor de NEXTDIGIMÈDIA és doble. D’una banda, aporta coneixement científic sobre un fenomen que ja està transformant les redaccions. De l’altra, pot contribuir a establir bones pràctiques i línies d’actuació perquè els mitjans incorporin la IA de manera responsable. El repte és enorme: garantir que la tecnologia no desplaci la dimensió humana del periodisme, sinó que la reforci.
És evident que la IA està modificant com s’elaboren, es distribueixen i es consumeixen les notícies. Pot millorar l’eficiència, però també generar dependències noves i riscos d’opacitat, biaixos o pèrdua de qualitat. Projectes com NEXTDIGIMÈDIA poden ajudar a definir criteris clars: quan i com s’ha d’utilitzar la IA, amb quines garanties, i amb quins límits ètics i editorials.
Pel que fa a la participació catalana, fins ara no hi ha constància pública que cap universitat catalana ni cap associació amb seu a Catalunya formi part del consorci. Les fonts oficials de la Universitat de Navarra només esmenten col·laboracions principals amb la Universitat de Santiago de Compostel·la i altres centres de l’Estat, però sense participació catalana coneguda. Això no vol dir que no pugui haver-hi col·laboracions puntuals o futures, però de moment no consten.
NEXTDIGIMÈDIA és, sens dubte, un pas important per ordenar la incorporació de la intel·ligència artificial al periodisme. Representa una aposta per entendre els canvis, anticipar-los i donar eines a una professió que viu un moment de transformació accelerada. El repte, ara, és que els resultats no es quedin només en l’àmbit acadèmic, sinó que arribin a les redaccions i ajudin a redefinir un ofici que necessita reinventar-se per continuar essent una peça clau de la democràcia.
El periodisme necessita reinventar-se. NEXTDIGIMÈDIA podria ser un esglaó més per aconseguir-ho. És un projecte molt ambiciós.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Universitat de Navarra)
