La IA com a motor de la col·laboració entre els mitjans locals

La IA com a motor de la col·laboració entre els mitjans locals

Segons publica aquesta setmana el butlletí informatiu francès FIL, a  Alemanya, l’emissora pública Bayerische Rundfunk (Radiodifusió Bavaresa) ha posat en comú el seu contingut amb el de dos mitjans de comunicació privats que pertanyen al Grup Ippen i el lloc web de la ciutat, Munich.de , per impulsar un chatbot dedicat a l’Oktoberfest, el festival de la cervesa bavarès. Aquest chatbot és capaç de respondre a les preguntes del públic sobre l’esdeveniment. ” Només amb el nostre propi contingut, no hauríem pogut respondre certes preguntes “, explica Uli Köppen. ” Per exemple, el nostre servei d’informació serà menys rellevant que el del govern de la ciutat de Munic, però tenim més contingut cultural sobre el que passa al voltant de l’esdeveniment “.  

L’objectiu d’aquesta col·laboració, segons FIL, és tenir un chatbot que es basi únicament en contingut de confiança. ” Sempre hi ha el risc d’al·lucinacions, però el contingut que utilitza el bot està verificat “. Aquest chatbot s’ha provat durant tres setmanes. Actualment s’està duent a terme una anàlisi de l’audiència. Un pas crucial abans d’embarcar-se en aquest tipus de col·laboració és tenir dades netes i estructurades.

La IA com a assistent per a periodistes locals

El grup Newsquest ha estat experimentant amb llocs de treball periodístics assistits per IA durant dos anys. Avui dia, una trentena de periodistes assistits per IA estan integrats a les 160 redaccions locals del grup, produint entre 600 i 800 articles al mes. Mitjançant notes de premsa, l’eina desenvolupada pel grup redacta un article, que el periodista revisa abans de la publicació.

“Pot semblar la feina més avorrida del món, però la gent que s’hi presenta veu l’atractiu. Són persones a qui els agrada informar, però que els fa menys ganes de ser al camp”, explica Jody Doverty-Cove, que lidera el projecte. En canvi, altres periodistes de les redaccions locals tenen més temps per ser al camp, cosa que, segons ell, ajuda a restaurar el valor del mitjà de comunicació i a animar els lectors a subscriure’s. “Els nostres darrers mesos han estat els millors pel que fa a les visites a la pàgina”.

El cap d’IA editorial de Newsquest, Jody Doherty-Cove, s’ha sincerat en un Q&A que publica InPublishing, i explica alguns dels usos que estan donant a la IA, així com consells per utilitzar-los. Cal dri que Newsquest és la segona editorial més gran de diaris regionals i locals del Regne Unit. És propietat del hòlding nord-americà de mitjans de comunicació Gannett.

Com també recull el newsletter del Laboratorio de Periodismo de la Fundació Luca de Tena, Jody Doherty-Cove, Newsquest ha publicat més de 10.000 articles amb l’ajuda de la intel·ligència artificial, cosa que ha permès millorar l’eficiència de les redaccions.

Newsquest està utilitzant intel·ligència artificial per alliberar temps a les redaccions mitjançant reporters assistits per IA, que utilitzen l’eina News Creator. Com s’explica més amunt, aquests reporters generen contingut basat en comunicats de premsa, actualitzacions comunitàries, llistes dʼesdeveniments i altres tipus dʼinformació que no requereixen habilitats investigatives profundes. En assumir aquestes tasques, els periodistes tradicionals es poden enfocar en històries més complexes i significatives.

A la pràctica, els periodistes proporcionen a la IA informació verificada, i aquesta actua com un redactor eficient, transformant les notes en un esborrany d’article que després és revisat pels periodistes per assegurar-ne la precisió i qualitat. Això ha permès a Newsquest cobrir una àmplia varietat de temes, des de tancaments de carreteres fins a esdeveniments locals i avisos públics.

Futur de la IA a Newsquest.- Doherty-Cove anticipa que els reporters assistits per IA es tornaran comuns, de manera semblant a com els reporters actuals utilitzen internet. Newsquest continuarà desplegant IA per manejar tasques rutinàries, permetent als periodistes concentrar-se a millorar les seves habilitats de reportatge i cobrir històries més profundes i analítiques.

Consells principals de Newsquest per a l’ús d’IA:

  1. Evitar la creació de productes obsolets: la IA evoluciona ràpidament, per la qual cosa és important centrar-se en l’objectiu general i no en funcions específiques que podrien quedar obsoletes.
  2. No utilitzeu IA per fer-la servir: la IA ha d’implementar-se per a tasques específiques on pugui oferir beneficis clars. És crucial tenir mètriques d’èxit clares i no esperar que la IA resolgui problemes complexos sense una planificació adequada.
  3. Compromís de l’equip: l’èxit de la IA depèn de l’acceptació dels usuaris. És vital comunicar els beneficis de la tecnologia de manera efectiva per assegurar-ne l’adopció i l’ús continuat.

Segons Newsquest, la clau de l’èxit de la integració de la IA rau en una aplicació meditada, evitant les tecnologies que aviat quedaran obsoletes i garantint la participació del personal de la redacció. El seu enfocament pretén equilibrar l’eficàcia de la IA amb els insubstituïbles elements humans del periodisme.- El Bloc de l’Estanis / Comunicació 360º (Il·lustració: Newsquest)