El repte de la premsa local i comarcal: mantenir la informació independent

El repte de la premsa local i comarcal: mantenir la informació independent

El futur de la premsa setmanal -i també la regional- preocupa arreu. Ara ha estat a França, on en les jornades  “Democràcia, informació i publicitat”, molts ponents van destacar el moment de gravetat que viu actualment la premsa informativa, destacant però, i en general, que la premsa de proximitat informa i fa viure la democràcia el més a prop possible dels territoris i zones de vida dels lectors.

Jean-Pierre de Kerraoul, CEO de Sogemedia, editora amb diferents capçaleres al nord i l’est de França, explica al mitjà Influencia.net, els reptes als quals s’enfronta aquesta família de premsa el model econòmic molt local de la qual també es veu afectat per les tendències globals.

Per de Kerraoul: “fins i tot ens trobem en un moment clau de la manera com la informació contribueix a la democràcia. Les megaplataformes, l’objectiu principal de les quals clarament no és la informació, han assolit un poder econòmic i financer mai conegut en la història de la premsa i fins i tot en la història de l’economia. Aquests poders considerables tenen un impacte directe en la informació actual. El repte és saber si els tres moments que estructuren la informació tal com l’entenem fins ara –la recerca de fets, la seva selecció i posada en perspectiva, la seva difusió– seran possibles en condicions de llibertat i pluralitat. Si els editors de premsa locals, nacionals o multinacionals, sigui quin sigui el suport paper i/o digital, tindran sempre la possibilitat d’oferir informació independent, construïda de manera professional, accessible a tothom per il·luminar els ciutadans i consumidors sobre les seves opcions polítiques i econòmiques, i contribuint al funcionament de la vida social. No és gens segur que això sigui així i és molt probable que no sigui així. Això dependrà de la nostra capacitat per construir col·lectivament línies de defensa i reequilibri. La noció de col·lectiu serà totalment central per a la premsa a Europa i arreu del món. Hi ha urgència, perquè és en els propers cinc anys que això es jugarà”.

El CEO de Sogemedia afirma en l’entrevista que li fa Cristina Monfort a Influencia.net que amb la IA, les amenaces a la premsa són existencials. “Ja no es tracta de posar el nostre contingut en línia sense compensació econòmica, sinó d’utilitzar el nostre contingut per crear contingut que competeixi amb el nostre”.

De Kerraoul reconeix que la premsa setmana és un mercat publicitari petit però força dinàmic. La mida del mercat augmenta la dificultat?, li pregunten. I aquesta és la resposta:

“Aquest mercat de la premsa setmanal, local i regional, és un mercat petit a l’escala de grans anunciants les inversions publicitàries dels quals es fan principalment en digital, segons les eleccions informades per les seves agències de mitjans, però també per algorismes i subhastes. Així, moltes inversions es decideixen a nivell nacional, europeu o fins i tot mundial. Per invertir en premsa de proximitat les agències de mitjans han d’acordar mirar el mapa i comprovar que hi ha una xarxa local de setmanaris que representa una audiència considerable, en entorns editorials de qualitat i amb un fort potencial. A la premsa, les ofertes conjuntes (a França l’associació de premsa setmanal i regional disposa de l’agència Espace PHR i a Catalunya les dues associacions del sector, ACPC i AMIC, disposen de canal propi) fa anys que funcionen bé i permeten als anunciants, especialment a les marques de xarxa, exercir, per exemple, una sobrepressió comarcalitzada amb la delicadesa geogràfica que necessiten. Cal fer el mateix a la xarxa”.

Una altra afirmació rellevant del directiu de Sogemedia és la defensa del pluralisme: “El pluralisme implica que hi hagi una premsa amb compromisos editorials, que en principi el servei públic no pot oferir. Si continua l’assecament del mercat publicitari, en el millor dels casos ja no hi haurà premsa d’opinió i la premsa independent esdevindrà el privilegi d’una petita part de la població que culturalment desitjarà informació pluralista i econòmicament capaç de comprar-la. La majoria dels conciutadans només seran informats a través de les xarxes socials. Aquest perill és el que amenaça les nostres democràcies”.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: ACPC)