Segons fa saber la Facultat de Comunicació de la Universitat de Sevilla, els professors Fernández Barrero i López Redondo acaben de publicar una guia de recursos didàctics innovadors a l’ensenyament de la Redacció Periodística. Segons hem pogut llegir, els diferents capítols analitzen l’ús de diferents recursos tecnològics, com ara la gamificació, la interactivitat que proporcionen les xarxes socials o el pòdcast.
Participen a l’obra els professors i investigadors Julieti-Sussi d’Oliveira, Daniel Moya López, Juan Pablo Bellido Muñoz, Lluïsa Aramburú Moncada, Carlos Serrano, Víctor Guirado, Inés Méndez Majuelos i Maritza Sobrados.
“La universitat del futur necessita abordar l’adaptació de l’ensenyament universitari al nou context social de l’alumnat”. Des d’aquesta màxima, els professors de la Facultat de Comunicació de la Universitat de Sevilla M. Ángeles Fernández Barrero i Isaac López Redondo han coordinador la publicació de la guia de recursos didàctics Innovació docent a l’ensenyament de la Redacció Periodística, editada per Fragua.
Al llarg dels diferents capítols, els autors aborden diferents recursos tecnològics, com ara la gamificació, la interactivitat que proporcionen les xarxes socials o el pòdcast, com a instruments de suport a la docència. A més, es contemplen eines docents que incideixen en les activitats que promouen l’oratòria i la interacció argumentativa a l’aula i els exercicis pràctics des de múltiples perspectives, amb l’objectiu d’apropar l’alumnat a l’exercici professional periodístic.
Aprenentatge actiu.- Els autors coincideixen en la necessitat de cercar mètodes que empatitzin amb els interessos de l’alumnat, les seves percepcions i els seus hàbits, de manera que es fomenti l’interès i la motivació per l’aprenentatge de la redacció periodística, i alhora permetin detectar àrees on es percebin mancances.
De fet, el llibre planteja reflexions sobre el perfil del nou alumnat i la societat del coneixement, caracteritzada per la incorporació de les tecnologies a la vida diària, l’accés immediat a la informació i l’existència de patrons complexos i diversos, un context al que sorgeix la necessitat de potenciar un model d’aprenentatge més cooperatiu.
L’edició d’aquesta guia s’emmarca en el desenvolupament del projecte d’innovació docent de la Universitat de Sevilla “Tècniques dinàmiques d’innovació docent a l’àrea de redacció periodística: gamificació i xarxes socials”, en la modalitat de Xarxes de Col·laboració per a la Innovació Docent, amb què s’ha dissenyat un pla d’actuació per a la posada en pràctica d’activitats de suport a la docència de caràcter innovador.
El llibre de l’Editorial Fragua (1a edició 1a edició, 19/11/2024) és a la venda al preu de 17 euros, té cent noranta pàgines i la coberta és tova.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Dialnet)